5 inspirerende storytelling social media verhalen

corporate storytelling authentiek verbinden

Laten we eerlijk zijn, het is nog niet eens zo heel erg lang geleden dat merken groot werden gemaakt met enkel advertenties en commercials. Daarbij gold, hoe groter de budgetten, hoe groter het bereik. Van interactie met klanten was nog nagenoeg geen sprake. Hoe anders ziet de wereld er nu uit.

Anno nu ligt er een persoonlijk netwerk klaar van social media. Anno nu kan iedereen altijd en overal het laatste nieuws tot zich nemen en dat vervolgens liken en delen. Het komt er als merk nu op aan dat social netwerk optimaal te bespelen en in te zetten. Het merk dat daar het beste in slaagt, gaat er uiteindelijk met de volle winst vandoor. Of daar een recept voor is? Wat dacht u van storytelling?

Succesvolle merken verstaan de kunst boeiende verhalen te vertellen, die zowel het merk versterken als de verkoop stimuleren. Waarom storytelling – want daar hebben we het over – zo goed werkt? Dat heeft alles te maken met het gegeven dat mensen visueel-verhalend zijn ingesteld. Bij verhalen kan dus iedereen zich een voorstelling maken. En als die verhalen boeiend zijn, dan worden ze ook nog onthouden. Gaat u maar eens na bij uzelf, een verhaal kunt u wel reproduceren, althans in grote lijnen. Maar ziet u zichzelf al een presentatie, louter bestaande uit bullets, doorvertellen? Maar hoe past u storytelling dan toe op de social media?

Storytelling Tip 1. Weet wat voor soort verhaal u wilt vertellen

Deze eerste tip lijkt een open deur, maar vergis u niet. Er komt echt nog heel veel bij kijken om een goed verhaal te bedenken en te schrijven of visualiseren. Laat staan om dat verhaal te delen op de diverse social media. Maar het kan. Sterker nog, daar zijn tal van mooie en aansprekende voorbeelden van. Zorg er in ieder geval voor dat uw verhaal een menselijk element bevat waarmee uw doelgroepen zich kunnen identificeren. Zorg er verder ook voor dat de waarden van uw merk goed voor het voetlicht komen. Een voorbeeld van zo’n succesverhaal, vraagt u? Dan noemen we u graag het multimediaal verhaal ‘The Vanishing Game’ van Landrover. The Vanishing Game is in feite een interactieve online roman, geschreven door de internationaal vermaarde William Boyd. Het werd beschikbaar gesteld op een op maat gemaakte Tumblr-pagina en als gratis e-book bij Apple iBooks Store en Amazon's Kindle Store. Het verhaal bestaat uit acht delen met interactieve tekst, fotografie, video, geluid, animatie en vertelling. Met The Vanishing Game bereikte Land Rover een volledig nieuw publiek en werd de merkbekendheid aanzienlijk vergroot. Enfin, bekijkt u dit filmpje van Land Rover - The Vanishing Game maar eens!


Storytelling Tip 2. Ken de kernmerken van een sterk en krachtig verhaal

Heel kort en kernachtig geformuleerd, een technisch goed verhaal kent een begin, een midden en een einde. Het begin beschrijft de hoofdpersoon en schetst een beeld van de situatie waarin hij of zij zich verkeert. In het midden worden de problemen van de hoofdpersoon beschreven alsook de door haar of hem op te lossen conflicten. Het einde laat zien hoe het leven van de hoofdpersoon zich heeft verbeterd en verrijkt na het overwinnen van alle obstakels. Waartoe zo’n opbouw kan leiden? Een mooi voorbeeld is de serie The Gentleman’s Wager van het whisky-merk Johnnie Walker met in de hoofdrollen Jude Law en Giancarlo Giannini! Erg de moeite waard, verklappen we u! Ook deze reeks kleine speelfilms, want dat zijn het, kende een sterk multimediaal karakter. In deze campagne was namelijk een belangrijke rol weggelegd voor de social media door hierop de teasers te tonen! Op het You Tube-kanaal van The Gentleman´s Wager kunt u de films trouwens op uw gemak bekijken.

Storytelling Tip 3. Creëer betrouwbare hoofdpersonages

De kracht van een verhaal valt en staat met het vermogen om lezers zich te laten identificeren met de hoofdpersonages. En ja, daarvoor is het nodig dat u uw doelgroep of doelgroepen kent. Maar laten we even aannemen dat u die goed in beeld hebt. U kunt er dan bijvoorbeeld voor kiezen om een verhaal vertellen vanuit het gezichtspunt van uw klant. Het voordeel daarvan is dat u geen fictieve hoofdpersonage hoeft te bedenken. Weet u nog hoe Dove 'echte' vrouwen gebruikte in haar Real Beauty-campagne in plaats van supermodellen? Dove startte deze multimediale campagne (inclusief making of-filmpjes, tentoonstellingen, een Self-Esteem-programma en workshops over zelfvertrouwen) om het merk nieuw leven in te blazen, maar ook om het vrouwelijk zelfbeeld te vergroten. In de diverse uitingen werden daarom niet de stereotiepe dunnen modellen gebruikt, maar sympathieke, alledaagse vrouwen met verschillende maten en lichaamsvormen. Eerlijk is eerlijk, de campagne leverde niet alleen maar positieve geluiden op. Feit is wel dat Dove enorm veel exposure genereerde en belangrijker nog, een fors groter marktaandeel mocht noteren.

Storytelling Tip 4. Wees authentiek

Je kunt je afvragen waarom Donald Duck met al zijn tegenslag en pech vele malen sympathieker is dan zijn neef Guus Geluk. Het antwoord is dat iedereen op z’n tijd wel eens een tegenslag heeft te verwerken. Dat is herkenbaar en maakt dat mensen al gauw een zwak voor een eend als Donald Duck koesteren. Maar in het echte leven is het niet anders. Het echte leven gaat ook over omvallen, opstaan en weer doorgaan. Als merk kun je je voordeel doen met dat gegeven. Een mooi en best aangrijpend voorbeeld daarvan is de 'Impossible is Nothing’-campagne van Adidas met onder andere Lionel Messi in de hoofdrol. Maar weinigen weten dat Messi als jongetje ernstige groeiproblemen had. Dat hij een voetballegende zou worden stond dus allerminst vast. Voor het zover was heeft hij stevig moeten afzien. Adidas heeft daarover een verhaal geschreven, een film gemaakt zo u wilt, dat even aangrijpend als iconisch is. Een film waarin Messi vertelt over zijn problemen als kind en hoe hij die overwon. De reden waarom de campagne zo succesvol was, is omdat het om een waargebeurd en realistisch verhaal ging. Zo creëerde Adidas een uitermate authentieke campagne en creëerde het merk met de drie strepen een emotionele band met het publiek. Adidas liet met de film zien dat inderdaad niets onmogelijk is. En voor wie de film nog nooit heeft gezien: Impossible Is Nothing - Messi. De complete serie films is te zien op het You Tube-account van AdidasllN.

Storytelling Tip 5 . Wordt persoonlijk

Een kenmerk van krachtige storytelling is dat je als merk daarmee een emotionele band kunt opbouwen met je doelgroep. Probeer uw verhaal of verhalen dan wel persoonlijk te maken. Een toehoorder identificeert zich nu eenmaal sneller met een persoon dan met een groep mensen. Een voorbeeld van zo’n persoonlijke verhalencampagne is de eBay-campagne 'eBay Thanks You.' De campagne bestond uit verschillende video's met eBay-klanten in de hoofdrol. Het uitgangspunt van de campagne was om te laten zien én ervaren dat er bij bijna elke eBay-transactie emotie in het spel is. Zo is één van de hoofdrolspelers in de campagne-uitingen ene Ed Church. Ed Church verkocht 30 jaar geleden zijn motor en vond die op eBay weer terug. Voor Ed was het vinden van zijn oude motorfiets veel meer dan alleen maar een aankoop, het was vooral het terughalen van mooie en onbetaalbare herinneringen. Als resultaat van deze succesvolle campagne met meerdere persoonlijke verhalen, zag eBay een toename van hun YouTube-abonnees van meer dan 100%. Ook bekeken meer dan 1 miljoen mensen de video's van de campagne op YouTube. Benieuwd naar Ed Church? U ontmoet hem op eBay Thanks You -- Ed Church ¦ eBay.

Aan de slag

Wilt u nu gelijk aan de slag met storytelling? U kunt beginnen met eens een kijkje te nemen op onze websites storytellingpeople.nl, corporatestory.nl, storytellingworkshop.nl en voor employee engagement zie storytellingpeople.com. Daar vindt u al heel veel bruikbare informatie. Of kiest u er liever voor meteen de diepte in te gaan? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Download de Storytelling People App!

Alles weten over corporate story en corporate storytelling? Download de Storytelling People App in de App Store of bij Google Play.

Kijk ook eens bij deze blogs:

Over Storytelling People

Storytelling People legt al meer dan 30 jaar corporate stories vast en brengt die tot leven met storytelling en community building.

Onze success stories

Corporate storytelling maakt het abstracte bedrijfsverhaal toegankelijk in verhalen van mensen en voor mensen.

Heineken: de magie
Friesland Campina: gezond groot
NS: de vooruitgang
Sligro: typisch Sligro
Randstad: shaping work
Sustainability: dedication

Storytelling scan aanvragen

Onze Storytelling Scans Implementatie, Verhaal of Cultuur brengen snel en accuraat het potentieel van úw verhaal in kaart. Daarna weet u hoe u storytelling het beste toepast.

* = s.v.p. invullen

Download OneStory® App

Download OneStory® App
Download OneStory® App

Brochure aanvragen

Corporate storytelling brochure

De gegevens zijn verzonden en zullen worden verwerkt.