Wetenschappers ontdekken: waarom storytelling zo krachtig is!

5 storytelling-essenties voor verbindend leiderschap

In ons ongebreidelde enthousiasme over storytelling blijkt vaker dat krachtige verhalen over bijna magische krachten beschikken. Verhalen boeien en binden en goed verteld, laten verhalen ook echt voelen en beleven. Dat laatste effect is recentelijk wetenschappelijk aangetoond. Psychologen noemen dat narratieve transportatie. Ofwel, goede verhalen hebben het vermogen houdingen, overtuigingen en gedragingen te veranderen. In deze blog de 4 beste storytelling tips uit het wetenschappelijke onderzoek.

Neuroloog Paul Zak is oprichter van het Center for Neuroeconomics Studies en professor aan de Claremont Graduate University in Amerika. Daar doceert hij economie, psychologie en management. Googled u de beste man maar eens! Wat in het kader van storytelling interessant is, bij wijze van onderzoek liet Zak twee groepen proefpersonen twee verschillende films zien. Beide gingen over een vader en zijn driejarig zoontje. De eerste film was een feitelijk verslag van een dagje uit, niets meer, niets minder. De tweede film echter bevatte een verhaalstructuur met veel emotie. Want dan blijkt dat het zoontje niet lang meer te leven heeft en dat de vader verdriet heeft en zich grote zorgen maakt. Wat bleek? De proefpersonen die de verhalende, emotionele film hadden gezien maakten veel meer oxytocine aan dan de andere proefpersonen. En het neurochemische oxytocine is een hormoon dat onder andere het empatisch vermogen voedt. Tegelijk was er nog een volgende verrassende uitkomst, de empatische doelgroep was namelijk ook bereid meer geld te geven voor een goed doel.

Transcedent versus transactioneel

Voor Zak, die naderhand nog vervolgonderzoek heeft gedaan naar dit fenomeen dat we narratieve transportatie noemen, staat de kracht van storytelling daarmee onomstotelijk vast: ‘Veel zakenmensen hebben de kracht van storytelling al in praktische zin ontdekt. Ze hebben gezien hoe dwingend een goed geconstrueerd verhaal kan zijn en ook hoe verhalen door het opwekken van empathie houdingen, overtuigingen en gedragingen veranderen.’ Het onderzoek van Zak heeft daarmee ook aangetoond dat ook verhalen van en binnen organisaties nuttig zijn. Sterker nog, Zak heeft wetenschappelijk onderbouwd dat mensen meer gemotiveerd zijn door de zogenaamde transcendente doelen van organisaties (hoe het levens verbetert) dan door de transactionele doelen (hoe het goederen en diensten verkoopt). Enfin, de grote hamvraag is nu natuurlijk welke lessen ú kunt leren als het gaat om narratieve transportatie? We zetten ze voor u op een rijtje:

Storytelling tip 1. Introduceer karakters

Verhalen met karakters, met hoofdpersonen, verhogen aantoonbaar de aanmaak van het empathie oproepende en versterkende oxytocine. Begin uw verhaal dus met een introductie van die karakters. Dat kunt uzelf zijn, dat kunnen medewerkers zijn en zelfs klanten of leveranciers. Zo leren uw luisteraars, lezers of kijkers de karakters en hun doelen kennen, alsook de tijd en omstandigheden waarin zij leven. En bovenal kun je bij menselijke verhalen jezelf de vraag stellen: waarin gaat het ook over mij?

Storytelling tip 2. Breng spanning in uw verhaal

De schrijver en hoogleraar mythologie Joseph Campbell (1904 – 1987) ontdekte dat succesvolle verhalen, of die nu geschreven of verfilmd zijn, een zogenaamde dramaboog in zich hebben. Er doet zich een ‘probleem’ of ‘uitdaging’ voor in het leven van het karakter dat zich ontwikkelt tot iets groots en ingrijpends. Het probleem gaat zelfs het leven van het karakter overheersen. Zo wordt een spanning opgebouwd die uiteindelijk leidt tot een climax – die vaak gepaard gaat met een betekenisvolle transformatie. In ieder geval allemaal gebeurtenissen en ervaringen waarmee we ons als mens makkelijk kunnen verbinden.

Storytelling tip 3. Voeg emotie toe

Uit het onderzoek van Sadowsky bleek dat inspirerende en effectieve leiders heel duidelijk voor ogen hebben wie ze zijn en waar ze voor staan. Simon Sinek noemt dit de Why. Belangrijker dan ‘What’ u doet en ‘How’ u dat doet, is het te weten ‘Why’ u het doet. Elon Musk produceert elektrische auto’s om zo de wereld te redden. Steve Jobs bedacht het intuïtieve Apple ‘to change the status quo’ en het mensen mogelijk te maken sneller en beter met elkaar te communiceren. En Alfred Heineken? Die verkocht naar eigen zeggen geen bier, maar gezelligheid. Dus waarom doet ú wat u doet?

Storytelling tip 4. Gooi de PowerPoint overboord

Uit de experimenten van Paul Zak blijkt dus dat spannende, karaktergestuurde verhalen met een emotionele inhoud het meeste impact hebben. Of zoals Zak het zelf formuleert: ‘In termen van impact maken, blaast deze uitkomst de standaard PowerPoint-presentaties aan stukken.’

Bron: Greater Good.

Aan de slag

Wilt u nu gelijk aan de slag met storytelling? U kunt beginnen met eens een kijkje te nemen op onze websites storytellingpeople.nl, corporatestory.nl, storytellingworkshop.nl en voor employee engagement zie storytellingpeople.com. Daar vindt u al heel veel bruikbare informatie. Of kiest u er liever voor meteen de diepte in te gaan? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Download de Storytelling People App!

Alles weten over corporate story en corporate storytelling? Download de Storytelling People App in de App Store of bij Google Play.

Kijk ook eens bij deze blogs:

Over Storytelling People

Storytelling People legt al meer dan 30 jaar corporate stories vast en brengt die tot leven met storytelling en community building.

Onze success stories

Corporate storytelling maakt het abstracte bedrijfsverhaal toegankelijk in verhalen van mensen en voor mensen.

Heineken: de magie
Friesland Campina: gezond groot
NS: de vooruitgang
Sligro: typisch Sligro
Randstad: shaping work
Sustainability: dedication

Storytelling scan aanvragen

Onze Storytelling Scans Implementatie, Verhaal of Cultuur brengen snel en accuraat het potentieel van úw verhaal in kaart. Daarna weet u hoe u storytelling het beste toepast.

* = s.v.p. invullen

Download OneStory® App

Download OneStory® App
Download OneStory® App

Brochure aanvragen

Corporate storytelling brochure

De gegevens zijn verzonden en zullen worden verwerkt.