Wat is storytelling?
Waarom storytelling?
Storytelling implementatie
Storytelling tips
Toolkit
Corporate Story
Storytelling Workshops
Storytelling tools
Voorbeelden
Corporate story Heineken
Corporate story NS
Corporate story Randstad
Corporate story FrieslandCampina
Corporate story Sligro
Corporate story Ausnutria
Corporate story T-Mobile
Corporate story NNZ
Corporate story HH Delfland
Ons verhaal
Onze klanten
StoryTelling Community
Contact
Wereldwijd erkende goeroes op het gebied van strategie en leiderschap propageren dagelijks de kracht van storytelling. In deze blog vertellen wij hoe ú met storytelling een inspirerende leider kunt worden voor uw medewerkers.
Eén van die befaamde pleitbezorgers voor storytelling is John Sadowsky, een internationaal gerenommeerde bedrijfsadviseur, coach, schrijver en spreker. In maart 2018 hield hij nog een TED-lezing in Delft. Sadowsky (www.johnsadowsky.com) vroeg zich af waarom de narcist Steve Jobs eenzelfde betrokkenheid en bevlogenheid bij medewerkers kon bewerkstelligen als de zachtaardigere Nelson Mandela. Of de vraag anders gesteld, wat hebben leiders met al hun verschillende persoonlijkheidskenmerken, gedrag en stijlen dan toch gemeen? Voor een antwoord op die vraag bestudeerde Sadowsky ettelijke ‘onwaarschijnlijke paren’; autoritaire versus empatische leiders, extraverte versus introverte, foute versus goede en ga zo maar door.
Om daarna drie ontdekkingen te doen. De eerste was dat echte leiders een diepe zelfkennis hebben. Of zoals Sadowsky dat formuleert, ‘ze hebben buitengewoon duidelijke concepten over “wie ik ben” en “waar ik voor sta’.” Een tweede conclusie was dat leiders nimmer aarzelen om te spreken over wat voor hen van groot belang is. Maar dan, de derde conclusie. En die is in het kader van storytelling echt heel interessant. Sadowksy kwam er namelijk achter dat echte leiders persoonlijke verhalen gebruiken om de mensen om hen heen te inspireren. Effectieve leiders doen hun hele leven lang nieuwe kennis en ervaring op en verwerken en communiceren die in steeds nieuwe persoonlijke verhalen.
Helaas bleek hij uiteindelijk een man met een randje, maar een mooie uitspraak van Carlos Ghosn, voormalig CEO van Renault en Nissan, is nog steeds: ‘Een goede leider brengt resultaten. Een geweldige leider schrijft een nieuw verhaal.’ Een nieuwe verhaal van verandering, dat het bedrijf en zijn medewerkers naar een nieuwe plaats brengt. Door boeiend en authentiek te zijn, door te zorgen voor visie, een betekenis en een doel, binden en inspireren die verhalen medewerkers. Welke 5 storytelling-tips zijn nu relevant voor verbindend leiderschap?
Wat maakt een verhaal tot een echt inspirerend verhaal? Om daar achter te komen zou u zich kunnen verdiepen in de techniek van het verhalen vertellen. Onder andere Dan Harmon heeft daar met zijn Story Circle een toegankelijke blauwdruk voor ontwikkeld. Daarin baseert Harmon zich op de klassieke opbouw van een verhaal; de hoofdrolspeler gaat op reis, hij ontmoet allerlei tegenslagen, overwint deze en komt gelouterd uit de reis tevoorschijn. Het mooie van dit type verhaal is dat we hiermee al eeuwenlang zijn opgegroeid. Dat is niet voor niets zo; ze werken. Belangrijk verder bij persoonlijke leiderschapsverhalen is dat er een emotionele binding wordt gemaakt met de toehoorders. Verhalen die medewerkers kunnen verbinden met eigen ervaringen.
Uit het onderzoek van Sadowsky bleek dat inspirerende en effectieve leiders heel duidelijk voor ogen hebben wie ze zijn en waar ze voor staan. Simon Sinek noemt dit de Why. Belangrijker dan ‘What’ u doet en ‘How’ u dat doet, is het te weten ‘Why’ u het doet. Elon Musk produceert elektrische auto’s om zo de wereld te redden. Steve Jobs bedacht het intuïtieve Apple ‘to change the status quo’ en het mensen mogelijk te maken sneller en beter met elkaar te communiceren. En Alfred Heineken? Die verkocht naar eigen zeggen geen bier, maar gezelligheid. Dus waarom doet ú wat u doet?
‘Yes, we can!’ Deze verkiezingsbelofte van Barack Obama zal een ieder nog vers in het geheugen liggen. Het was de opmaat naar zijn presidentschap. Met zijn rede ‘Yes, we can’ hield Obama de Amerikanen een fantastische missie voor ogen. Een ambitie waaraan ze zelf invulling konden geven. Zo zette Obama de Amerikanen ertoe aan hun eigen verhaal te schrijven om zo een tot dan toe onvoorstelbare toekomst te creëren. Hetzelfde geldt natuurlijk voor de slogan ‘Make America great again’ van Donald Trump.
U kunt op verschillende niveaus communiceren. Bijvoorbeeld met cijfers, feiten en argumenten. U kunt ook verwijzen naar externe gebeurtenissen waarop uw organisatie wel moet inspelen of reageren; een economische crisis, een doorbraak op wetenschappelijk gebied of een actie van een concurrent die direct impact heeft op uw positie en uw succes. Helaas worden medewerkers daar minder warm of koud van. Waar die wél gevoelig voor zijn is wat uw ambitie voor hen persoonlijk betekent. Benadert u uw medewerkers dus zoveel mogelijk op dát niveau.
Hebt u zich ooit afgevraagd waarom een Guus Geluk nooit erg populair is? Dat heeft alles te maken met het feit dat successen iemand nooit zomaar aan komen waaien. Voor succes zijn opoffering, incasseringsvermogen en discipline nodig. Verhaal daarover. Over hoe u tegenslagen te boven kwam, hoe het succes zich na hard werken toch aandiende. Het maakt u alleen maar authentieker en geloofwaardiger. Medewerkers zullen zich daardoor veel beter met u kunnen identificeren en geïnspireerd raken ook het onmogelijke mogelijk te maken.
Wilt u nu gelijk aan de slag met storytelling? U kunt beginnen met eens een kijkje te nemen op onze websites storytellingpeople.nl, corporatestory.nl, storytellingworkshop.nl en voor employee engagement zie storytellingpeople.com. Daar vindt u al heel veel bruikbare informatie. Of kiest u er liever voor meteen de diepte in te gaan? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.
Alles weten over corporate story en corporate storytelling? Download de Storytelling People App in de App Store of bij Google Play.
Kijk ook eens bij deze blogs:
Storytelling People legt al meer dan 30 jaar corporate stories vast en brengt die tot leven met storytelling en community building.
Corporate storytelling maakt het abstracte bedrijfsverhaal toegankelijk in verhalen van mensen en voor mensen.
Onze Storytelling Scans Implementatie, Verhaal of Cultuur brengen snel en accuraat het potentieel van úw verhaal in kaart. Daarna weet u hoe u storytelling het beste toepast.
* = s.v.p. invullen
next post