De 4 storytelling technieken voor het bouwen van verhalen

corporate storytelling authentiek verbinden

Verhalen zijn er altijd en overal om ons heen. De hele dag consumeren we grote en kleine verhalen. Alleen onthouden we ze niet allemaal. We pikken er eerst die verhalen uit die ons aanspreken en die onze interesses raken. Welke verhalen na die eerste selectie dan écht blijven hangen? Dat zijn de verhalen die ook technisch nog eens prima in elkaar steken.

Pas dat gegeven nu eens toe in uw dagelijkse communicatie. Bijvoorbeeld in uw presentaties aan klanten, in uw mail aan uw medewerkers, in uw blog op uw website, in uw column voor uw ondernemersclub, noem maar op. Op die manier kunt u verhalen vertellen die echt overtuigen en die echt aanzetten tot actie. En dat is toch wat u wilt? Met een beetje theoretische kennis, maar dooral door het heel vaak te doen, kunt ook u uw alledaagse communicatie die extra boost geven. Waartoe dat kan leiden? Wat dacht u van meer impact, extra gemotiveerde medewerkers en gemeende belangstelling in uw organisatie of product? Om u op weg te helpen geven wij u 4 storytelling-ingrediënten.

Storytelling basis: vaste opbouw in elk verhaal

Een goed verhaal kent een vaste opbouw. Voor zo’n opbouw kunt u ondermeer gebruiuk maken van The Story Circle van Dan Harmon. Deze Amerikaans scenarioschrijver en televisieproducent bedenkt eerst een verhaallijn en onderscheidt vervolgens 8 kwadranten en noemt die respectievelijk ‘You’, ‘Need’, ‘Go’, ‘Search’, ‘Find’, ‘Take’, ‘Return’ en ‘Change’. Tezamen vormen deze kwadranten het volledige verhaal. Als u deze woorden snel achter elkaar leest, kunt u zich er al iets bij voorstellen. Leest u er anders onze blog over The Story Circle nog eens op na.

Voor het gemak schetsen wij voor u graag een ietwat uitgeklede versie van The Story Circle, waarmee u prima uit de voeten kunt kunt in uw dagelijkse communicatie. Wat u dan minimaal aan ingrediënten moet hebben is een ‘You’, een ‘Go’, een ‘Find’ en een ‘Change’. Of in het Nederlands, een ‘Introductie’, een ‘Worsteling’, een ‘Climax’ en tot slot een ‘Wending’. Hoe werkt dat dan?

Storytelling Ingrediënt 1 - De Introductie

Elk verhaal heeft een hoofdpersoon nodig, de ‘You’. Dus is het wel zo sympathiek en effectief bovendien, dat u zichzelf introduceert. En als uw toehoorders of lezers u al kennen, beschrijf dan bijvoorbeeld de omgeving waar u bent of gebruik een anekdote. Het gaat er in deze eerste zinnen van uw verhaal juist om dat uw lezers of toehoorders zich een beeld kunnen vormen van u in een voor uw luisteraar of lezer herkenbare situatie.

Storytelling Ingrediënt 2 - De Worsteling

In – laten we het even noemen – de tweede alinea van uw verhaal, de ‘Go’ of de ‘Worsteling’, gaat u in op de aanleiding voor uw mail, uw bericht of presentatie. U worstelt misschien met een vraag of een dilemma. Of u wilt uw luisteraars of lezers deelgenoot maken van een mooie of positieve ervaring. Of u wilt ze een tip geven. Wat ook de reden is, die maakt u nu kenbaar. Doet u dat dan wel weer op een manier die herkenbaar en voorstelbaar is voor uw toehoorders of lezers.

Storytelling Ingrediënt 3 - De Climax

Uw verhaal nadert de climax. U hebt uzelf voorgesteld, u hebt de aanleiding voor uw mail, nieuwsbriefbericht of blog benoemd, nu is het tijd uw toehoorders of lezers uw oplossing of positieve ervaring te bieden. Die ‘Find’ of ‘Climax’ kan een aanpak zijn, dat kan een product zijn en zelfs kan dat een wijze levensles zijn.

Storytelling Ingrediënt 4 - De Wending

In deze laatste alinea belooft u uw lezers of toehoorders de voordelen van de door u geboden oplossing of ervaring. Sterker nog, met deze ‘Change’ gaat hun leven voorgoed een nieuwe, positieve wending nemen. Het enige wat ze daarvoor hoeven te doen is uw tip, uw aanpak of uw postieve ervaring ter harte nemen. Benadrukt u dus vooral dat laatste. En komt het woord ‘Change’ u bekend voor? Dat hebt u het juist, vele speeches van Barack Obama – een begenadigd storyteller overigens - waren ook vormgegeven rond dit woord.

U ziet, een verhaal bedenken en delen hoeft helemaal niet zo ingewikkeld te zijn. Noch hoeft u daar een ervaren en getalenteerde schrijver voor te zijn. Gewoon beginnen, is dan ook het beste advies dat er is. En krijgt u de smaak te pakken en wilt u zich verder bekwamen in storytelling, weet dan dat wij daar een aantal interessante storytelling tools en leerzame workshops voor hebben ontwikkeld.

Aan de slag

Wilt u nu gelijk aan de slag met storytelling? U kunt beginnen met eens een kijkje te nemen op onze websites storytellingpeople.nl, corporatestory.nl, storytellingworkshop.nl en voor employee engagement zie storytellingpeople.com. Daar vindt u al heel veel bruikbare informatie. Of kiest u er liever voor meteen de diepte in te gaan? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Download de Storytelling People App!

Alles weten over corporate story en corporate storytelling? Download de Storytelling People App in de App Store of bij Google Play.

Kijk ook eens bij deze blogs:

Over Storytelling People

Storytelling People legt al meer dan 30 jaar corporate stories vast en brengt die tot leven met storytelling en community building.

Onze success stories

Corporate storytelling maakt het abstracte bedrijfsverhaal toegankelijk in verhalen van mensen en voor mensen.

Heineken: de magie
Friesland Campina: gezond groot
NS: de vooruitgang
Sligro: typisch Sligro
Randstad: shaping work
Sustainability: dedication

Storytelling scan aanvragen

Onze Storytelling Scans Implementatie, Verhaal of Cultuur brengen snel en accuraat het potentieel van úw verhaal in kaart. Daarna weet u hoe u storytelling het beste toepast.

* = s.v.p. invullen

Download OneStory® App

Download OneStory® App
Download OneStory® App

Brochure aanvragen

Corporate storytelling brochure

De gegevens zijn verzonden en zullen worden verwerkt.