4 eisen waaraan elke corporate story moet voldoen

corporate storytelling authentiek verbinden

Een krachtige corporate story verbindt, stuurt, emotioneert, enthousiasmeert en doet beleven. Dat alles maakt een corporate story tot het meest perfecte middel om de reputatie van uw organisatie, van uw merk, of die van uzelf extra kracht bij te zetten. Maar wat is dan precies een goede corporate story?

In mijn ogen moet een goede en onderscheidende corporate story minimaal aan vier eisen voldoen.In deze blog leggen wij u uit welke dat zijn. Die kennis kunt u daarna direct toepassen om uw eigen corporate story te analyseren, op te stellen of bij te schaven. Een corporate story is het kernverhaal dat uw onderneming onderscheidend positioneert in onze dynamische wereld. Het is uw strategisch kompas voor de toekomst en vertrekpunt voor alle communicatie. Een corporate story vertegenwoordigt dus de geest van uzelf, uw bedrijf of uw product of diensten en draagt een gevoel uit waarmee betrokkenen – zowel intern als extern – zich kunnen en willen identificeren. Zo gedefinieerd heeft een corporate story een uitermate belangrijke functie als het gaat om uw reputatie. Alle reden dus om daar stevige eisen aan te stellen.

1. Een corporate story gaat over echte waarden

Over wat echte waarden zijn bestaat nog best onduidelijkheid. Veel organisaties bedienen zich van kretologie als ‘Wij stellen de klant centraal’ en ‘Afspraak is afspraak’ en noemen dat dan hun waarden. Maar dat zijn geen waarden. Dat zijn principes. Belangrijke principes weliswaar, maar alleen daarmee gaat u de sympathie van uw klant of wie dan ook niet winnen. Dat doet u wél door op zoek te gaan naar uw echte waarden – ook wel betekenisgevende idealen genoemd: waarom doet u wat u doet? Wat zijn uw diepste drijfveren? Zo’n betekenisvolle waarde definiëren is heel eenvoudig, als iets wat nastrevenswaardig is. Inderdaad, het waarom van je denken en doen. Dat kan bijvoorbeeld zijn ‘respect’ of ‘gelijkwaardigheid’. Of ‘duurzaamheid’. Een ezelsbruggetje, een waarde is altijd een zelfstandig naamwoord en nooit een werkwoord.

2. Een corporate story is een verhaal

Daarmee geven wij ook gelijk aan wat een corporate story niet is. Het is niet een populair geredigeerd beleidsdocument. Het is ook niet een wat uitgebreider verwoorde visie van de directie. Evenmin is het een ‘Over ons’ op uw website. Met dat een corporate story een echt verhaal moet zijn, moet die dus ook minimaal dé klassieke verhaalelementen in zich hebben. Elementen die zijn verwoord in de zogenaamde ‘Piramide van Freytag’ of ‘Dramaboog’ die tot op de dag van vandaag wordt gebruikt door ‘s werelds grootste literaire-, toneel- en filmschrijvers én storytellers; de hoofdrolspeler gaat op reis, ondergaat allerlei ervaringen, overwint uitdagingen en komt gelouterd uit de reis tevoorschijn.

3. Een corporate story gaat over emotie

Een corporate story moet ook vooral emotie in zich hebben. Het is namelijk de emotie die maakt dat een corporate story bindt en boeit. Het is dus ook de emotie die bepaalt of een lezer of luisteraar zich met u, uw organisatie of product of dienst kan identificeren. Hoe u die emotie in uw corporate story brengt? Eigenlijk heel simpel. Door uzelf bij specifieke verhaalelementen de vraag te stellen wat het met u doet en wat het teweeg brengt.

4. Een corporate story komt terug in alle communicatieve uitingen

Een belangrijke functie van story is het versterken van het identiteitsproces in de organisatie. Dat werkt alleen als het verhaal in alle communicatieve uitingen wordt verwerkt, zodat overal (delen van) het verhaal opduiken en gebruikt worden. Consistentie is dus een belangrijke succesvoorwaarde. Door de voortdurende herhaling in alle communicatievormen en op alle mogelijke manieren – we hebben het dan over storytelling - helpt de corporate story mensen om zich te verbinden met uw organisatieverhaal en om hier ook daadwerkelijk aan mee te werken.

Aan de slag

Wilt u nu gelijk aan de slag met storytelling? U kunt beginnen met eens een kijkje te nemen op onze websites storytellingpeople.nl, corporatestory.nl, storytellingworkshop.nl en voor employee engagement zie storytellingpeople.com. Daar vindt u al heel veel bruikbare informatie. Of kiest u er liever voor meteen de diepte in te gaan? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Download de Storytelling People App!

Alles weten over corporate story en corporate storytelling? Download de Storytelling People App in de App Store of bij Google Play.

Kijk ook eens bij deze blogs:

Over Storytelling People

Storytelling People legt al meer dan 30 jaar corporate stories vast en brengt die tot leven met storytelling en community building.

Onze success stories

Corporate storytelling maakt het abstracte bedrijfsverhaal toegankelijk in verhalen van mensen en voor mensen.

Heineken: de magie
Friesland Campina: gezond groot
NS: de vooruitgang
Sligro: typisch Sligro
Randstad: shaping work
Sustainability: dedication

Storytelling scan aanvragen

Onze Storytelling Scans Implementatie, Verhaal of Cultuur brengen snel en accuraat het potentieel van úw verhaal in kaart. Daarna weet u hoe u storytelling het beste toepast.

* = s.v.p. invullen

Download OneStory® App

Download OneStory® App
Download OneStory® App

Brochure aanvragen

Corporate storytelling brochure

De gegevens zijn verzonden en zullen worden verwerkt.