Effectieve storytelling bouwt sterke banden op met werknemers. Het is veel meer dan een goed verhaal vertellen. Het gaat om het versterken van sterke emotionele banden en het opbouwen van een grote betrokkenheid van werknemers.
Verhalen helpen onze identiteit en cultuur vorm te geven. Ze vormen de bouwstenen van ons leven en bieden een waardevol referentiepunt zodat onze hersenen informatie kunnen verwerken. Onze hersenen zijn er zelfs op ingesteld om gedachten te verwerken via verhalen. Tenzij de linkerkant van de hersenen (feiten) en de rechterkant van de hersenen (creativiteit) zich met elkaar verbinden, kunnen we geen geheugen creƫren. Mensen gebruiken verhalen ook om de wereld te begrijpen en zich te verplaatsen naar het land van het mogelijke.
Een storytellingstrategie begrijpt hoe we verhalen verwerken en gebruikt de kracht van verhalen om toegang te krijgen tot de verbeelding, emoties, motieven, herinneringen, hoop en vrees van werknemers en om de visie van het bedrijf af te stemmen op de individuele drive van werknemers. Een storytellingstrategie ondersteunt de basisprincipes van werknemersbetrokkenheid: wees waar, wees positief, wees beknopt en laat groei zien.