We onderscheiden vier 4 stappen in het proces van het ontwikkelen van een storytellingstrategie.
1. Profileren van verschillende doelgroepen
Profileer verschillende doelgroepen om storytelling af te stemmen op uw specifieke publiek. Voordat we iets doen, moeten we de verschillende doelgroepen in het bedrijf onderscheiden en hun context en behoeften begrijpen. We moeten onze storytelling aanpassen aan het publiek om het verhaal effectief bij het publiek te brengen en een authentieke stem te ontwikkelen.
2. Het ontwikkelen van overtuigende verhalen
Ontwikkel overtuigende verhalen om verbanden te leggen tussen de doelstellingen van het bedrijf en het emotionele kader van de luisteraar. Het gebruik van een bedrijfsfocus, zoals organisatieverandering, zorgt ervoor dat het verhaal onmiddellijk relevant is voor de luisteraar. Een overtuigend verhaal leidt tot een gewenst resultaat in de zin van meer vertrouwen en samenwerking, het demonstreren van de visie en waarden van het bedrijf, of het motiveren van medewerkers tot actie.
3. Geschikte verhaalinteractie selecteren
Kies de juiste verhaalinteractie om het publiek aan te spreken en resultaten te bereiken. Om een band te scheppen en doelen te bereiken, moet u ervoor zorgen dat het verhaal relevant is voor de luisteraar en dat de interactie gedachten oproept van "je begrijpt me en je begrijpt me". Het kiezen van de juiste interactie is essentieel om de juiste reactie teweeg te brengen.
4. Storytelling in het bedrijf vergemakkelijken
Faciliteer het vertellen van verhalen om de voordelen van het delen van verhalen in het bedrijf te bevorderen. Door hun eigen verhalen te vertellen, kunnen leiders een bedrijfscultuur creƫren die werknemers uitnodigt om hun verhalen met hun collega's te delen. Tools kunnen de drempel verlagen en het makkelijker maken om krachtige verhalen te delen.