Mensen leven op verschillende niveaus. Aan de oppervlakte leeft u uw dagelijks leven, met de dagelijkse routine in het werk van zaken die moeten worden gerealiseerd. Op een dieper niveau bevindt zich het niveau van de echte gevoelens: de hoogtepunten en dieptepunten in uw leven, de ervaringen van teleurstelling en vreugde. Normaal gesproken laten we de oppervlakte zien aan anderen, terwijl onze uniekheid juist in die diepere laag zit. Het is deze diepere laag die kan communiceren wie we werkelijk zijn. Naast het verhaal is van belang op welke wijze met welke overtuiging u het verhaal vertelt. Een effectief verhaal is authentiek en komt vanuit innerlijke overtuiging. Leiderschap toont u door uzelf te zijn. Iedere keer als u in een nieuwe organisatie of functie begint, of wanneer u als adviseur bij een nieuwe organisatie betrokken raakt, ontstaan vragen als:
“Wie is deze man of vrouw?”
“Waar komt hij/zij vandaan?”
“Wat heeft hij/zij te bieden?”
“Is hij/zij te vertrouwen?”
Presenteren door middel van storytelling kan een goed antwoord geven op deze vragen. Een passend verhaal laat iedereen weten wie u bent. Het maakt u een bekende in plaats van een vreemde. Verhalen vanuit uw eigen leven en beleving zijn hiervoor perfect geschikt. De leadership story is uw signatuur als leidinggevende; hoe u door de jaren heen hebt geleerd om mensen te motiveren. U bent gewend verantwoordelijkheid te nemen en knopen door te hakken. U wilt mensen meenemen in uw visie, in uw perspectief op de toekomst. Hoe doet u dat? Wat zijn de kernwoorden voor uw persoonlijke verhaal? Wat zijn voor u tekenende leiderschap-ervaringen geweest? Op basis van welke overweging of overtuiging neemt u beslissingen? Hoe gaat u om met ratio en gevoel? Wat is nu uw belangrijkste boodschap voor verbindend leiderschap?