Kennisbank
Storytelling People

Storytelling leiderschap: wat, hoe en waarom?

We kunnen ons soms nog zo rationeel opstellen, uiteindelijk laten we ons graag meeslepen door een onweerstaanbaar verhaal. We laten ons graag raken, beroeren en zo kunnen we ineens beseffen dat we ‘iets hebben’ met een bedrijf, een merk en een organisatie. Verhalen zijn in staat mensen te laten zien en beleven wat anders niet zou doordringen. Verhalen verklaren corporate waarden, geven gezicht aan visie, ambitie en kernwaarden. Verhalen verbinden mensen met elkaar, betrekken ze bij de organisatie, inspireren, enthousiasmeren, maken mensen trots op wat ze met elkaar doen. Organisaties met een verhaal zijn toekomstgericht. Dat verhaal maakt duidelijk: wie zijn we, waarin zijn we uniek en wat is onze betekenis?

Hoe kun je anderen motiveren om in beweging te komen? Stephen Denning introduceert in zijn The Leader’s Guide to Storytelling de springboard story als het type verhaal dat ingezet kan worden om mensen in beweging te krijgen. Een springboard story is een verhaal dat mensen in beweging zet om een nieuwe toekomst te creëren. Het verhaal bestaat uit zo’n negen elementen, hoewel het geen strak keurslijf is, waar persé aan moet worden voldaan. De eerste vier elementen zijn het belangrijkste, de andere elementen kunnen eraan toegevoegd worden:

- er is een helder doel wat de gewenste verandering is
- het is een waar verhaal van een succesvol verandertraject
- het verhaal kent een heldere kernboodschap
- het verhaal wordt verteld vanuit het standpunt van één hoofdpersoon
- het verhaal speelt zich af op een specifieke plaats en tijd
- het verhaal maakt duidelijk wat er gebeurd zou zijn als de verandering niet had plaatsgevonden
- het is een positief verhaal
- het verhaal is gekoppeld aan het gewenste doel

De gegevens zijn verzonden en zullen worden verwerkt.