Kennisbank
Storytelling People

Welke 3 storytelling bouwstenen vergroten de betrokkenheid van medewerkers?

Vertrouwen
Vertrouwen is het vaste geloof in de betrouwbaarheid, waarheid of bekwaamheid van iemand of iets. Vertrouwen is gebaseerd op interactie. Tegenwoordig ligt de nadruk vooral op het vertrouwen dat iedereen doet wat we hebben besloten of afgesproken. Vertrouwen gaat echter dieper dan dat en storytelling helpt je om het niveau van vertrouwen te verhogen.

Leiderschap
De betrokkenheid van medewerkers wordt gestimuleerd door het respect van medewerkers voor uw leiderschap. Dat vertaalt zich in een hogere klanttevredenheid en betere financiƫle prestaties. Investeren in het opbouwen van respect voor leiderschap is wat het verschil maakt. Het kan niet worden afgedwongen. Het moet worden verdiend.

Trots
Trots is het bescheiden en tevreden gevoel van gehechtheid aan de acties en keuzes van het bedrijf, een ander of jezelf. Werknemers hebben een sterk gevoel van trots als zij zinvol, bevredigend en motiverend werk doen en als hun werk verband houdt met een duidelijk omschreven en inspirerend hoger doel.


Binnen medewerkersverhalen zijn van belang:

1. Authenticiteit: Authentieke verhalen, verteld op een oprechte en eerlijke manier, creƫren betrokkenheid. Medewerkers willen het gevoel hebben dat ze de waarheid horen en dat de organisatie transparant is.
2. Inclusiviteit: Verhalen die inclusiviteit en diversiteit benadrukken, bevorderen de betrokkenheid. Medewerkers willen zich vertegenwoordigd voelen en het gevoel hebben dat ze erbij horen, ongeacht hun achtergrond.
3. Doelgerichtheid: Verhalen die de missie, visie en waarden van de organisatie benadrukken en laten zien hoe medewerkers een verschil kunnen maken, vergroten de betrokkenheid. Medewerkers willen weten dat hun werk bijdraagt aan een groter doel.


Enkele voorbeelden van Nederlandse bedrijven die bekend staan om hun goede HR en storytelling:

1. Coolblue (Nederland): Coolblue is een e-commercebedrijf dat bekend staat om zijn inclusieve cultuur en storytelling. Ze delen regelmatig verhalen van medewerkers, zowel op hun website als op sociale media, en benadrukken hoe diversiteit bijdraagt aan hun succes.
2. Tony's Chocolonely (Nederland): Tony's Chocolonely is niet alleen bekend om zijn heerlijke chocolade, maar ook om zijn sterke missie om een einde te maken aan slavernij in de cacaobranche. Ze delen verhalen van hun reizen naar cacaoplantages en hun inzet voor eerlijke handel.
3. KLM (Nederland): KLM gebruikt storytelling om de trots en betrokkenheid van medewerkers te vergroten. Ze delen verhalen van medewerkers in de luchtvaartindustrie en benadrukken de rol die elk individu speelt in het succes van de organisatie.


Enkele voorbeelden van internationale bedrijven die bekend staan om hun goede HR en storytelling:

1. Salesforce (VS): Salesforce staat bekend om zijn sterke betrokkenheid bij medewerkers. Ze delen verhalen over diversiteit en inclusie, evenals verhalen over de impact die hun technologie heeft op klanten en de samenleving.
2. Google (VS): Google heeft een sterke storytellingcultuur en moedigt medewerkers aan om hun projecten en successen te delen. Ze benadrukken ook de missie om informatie wereldwijd toegankelijk en bruikbaar te maken.
3. Microsoft (VS): Microsoft gebruikt storytelling om medewerkers te betrekken bij hun missie om technologie te gebruiken om de wereld te verbeteren. Ze delen verhalen over technologische innovatie en de impact op onderwijs, gezondheidszorg en gemeenschappen.

De gegevens zijn verzonden en zullen worden verwerkt.