Reputatie is het nieuwe imago. Het is een complexe tijd, waarin nieuws en fakenews door elkaar heen lopen. Dat heeft mensen onzeker gemaakt en des te kritischer ten aanzien van merken, bedrijven en organisaties. Zijn ze wie ze zeggen, doen ze wat ze beloven, zijn ze echt betrouwbaar? Een reputatie bouwen, versterken en bestendigen is een zaak van lange adem, maar vooral ook van leiderschap. Binnen corporate communicatie zijn de corporate story en het leiderschapsverhaal van grote waarde.
Storytelling is een effectief middel voor bedrijfscommunicatie omdat het bedrijven in staat stelt hun publiek te betrekken op een manier die memorabel, betekenisvol en herkenbaar is. Door gebruik te maken van de kracht van storytelling kunnen bedrijven sterkere relaties opbouwen met hun klanten, werknemers en andere belanghebbenden. Bedrijven gebruiken storytelling om hun missie en visie uit te leggen, succesverhalen te delen, hun waarden onder de aandacht te brengen en vertrouwen op te bouwen. Klantverhalen scheppen een persoonlijke band met het bedrijf en identificeren zich met de waarden van het bedrijf. Corporate storytelling kan werknemers inspireren, investeerders aantrekken, het moreel verhogen en goodwill kweken. Voorbeelden van corporate storytelling zijn:
- Verhalen over de geschiedenis van het bedrijf om de groei en ontwikkeling ervan te benadrukken
- De successen van werknemers en teams benadrukken om ze te motiveren tot grotere prestaties
- De waarden van het bedrijf communiceren via verhalen om ze betekenisvoller te maken
- Laten zien hoe het bedrijf met zijn werk een positief verschil maakt in de wereld
- Verhalen gebruiken om complexe onderwerpen uit te leggen, zoals maatschappelijk verantwoord ondernemen
- Boeiende inhoud creƫren voor websites en sociale media die het verhaal van het bedrijf vertelt.