Welke impact heeft storytelling leiderschap?

Anekdotisch vertellen

Wie ben ik? Ik ben iemand die de wereld om mij heen en de mensen daarin wil begrijpen. Ik gebruik verhalen en ervaringen om de diepere waarheden over het leven, relaties en hoe organisaties werken aan het licht te brengen. Ik ben een verbinder van zowel het verleden, heden als de toekomst. Ik ben een aandachtig luisteraar, gericht op het vinden van de diepere betekenis in menselijke ervaringen, zowel die van mijzelf als die om mij heen. Ik ben geïnteresseerd in de kracht van verhalen om mensen te verbinden en betekenis te geven aan de wereld waarin we leven.

Als deze woorden je aanspreken, heb je een duidelijke link met storytelling en leiderschap. Verhalen vertellen laat zien 'wie we zijn' en 'hoe we voor elkaar van betekenis kunnen zijn’. Het kan heel betekenisvol zijn om 'persoonlijke leiderschapsverhalen' te gebruiken binnen de context van leiderschap. Ze geven betekenis aan de missie en visie van de organisatie, geven inzicht in de collectieve droom van het management en geven hart en ziel aan de persoonlijke 'drive' van de individuele manager. Hét leiderschapsverhaal is een synthese van de persoonlijke visieverhalen van het management. Die verhalen gaan over het Waarom, de Missie, de Visie en de kernwaarden van de organisatie. Leiderschapsverhalen zijn waardevol omdat ze voertuigen zijn om ideeën, ervaringen en persoonlijke inzichten te delen met anderen.

Wat is de waarde van storytelling leiderschap en het leiderschapsverhaal?

  1. Inspiratie en motivatie: Leiderschapsverhalen kunnen anderen inspireren door te laten zien hoe obstakels zijn overwonnen, uitdagingen zijn aangegaan en succes is behaald, zelfs in moeilijke situaties. Het delen van inspirerende verhalen kan medewerkers inspireren en motiveren voor het realiseren van gemeenschappelijke doelen.
  2. Overdracht van lessen en ervaringen: Door persoonlijke ervaringen te delen, kunnen leiders waardevolle lessen en inzichten overbrengen die anderen kunnen toepassen in hun eigen professionele of persoonlijke leven.
  3. Verbinding en betrokkenheid: Leiderschapsverhalen stellen leiders in staat om authentiek en kwetsbaar te zijn, waardoor een sterkere emotionele band met hun publiek ontstaat. Dit kan leiden tot verhoogde betrokkenheid en loyaliteit, zowel bij werknemers als bij klanten.
  4. Cultivering van bedrijfswaarden en -cultuur: Leiderschapsverhalen kunnen de kernwaarden en principes van een organisatie versterken door belangrijke boodschappen en idealen via aansprekende verhalen te communiceren.
  5. Beïnvloeding en overtuigingskracht: Een goed verteld leiderschapsverhaal kan anderen overtuigen om een bepaalde visie, aanpak of strategie te ondersteunen en het verhaal van de leider te volgen. Storytelling is ook effectief om ingewikkelde boodschappen te landen in verhalende beeldtaal. Boodschappen van de leider hebben meer impact en blijven beter hangen.

Ja, ik ben geïnteresseerd in corporate storytelling en storytelling leiderschap!

Over Storytelling People

Storytelling People legt al meer dan 30 jaar corporate stories vast en brengt die tot leven met storytelling.

Onze success stories

Corporate storytelling maakt het abstracte bedrijfsverhaal toegankelijk in verhalen van mensen en voor mensen.

Heineken: de magie
Friesland Campina: gezond groot
NS: de vooruitgang
Sligro: typisch Sligro
Randstad: shaping work
Sustainability: dedication

Download OneStory® App

Download OneStory® App
Download OneStory® App

Brochures aanvragen

Corporate storytelling brochure
Corporate storytelling brochure
Corporate storytelling brochure

De gegevens zijn verzonden en zullen worden verwerkt.