Welke doelen bereik je met corporate storytelling?

Anekdotisch vertellen

Corporate storytelling is een strategische communicatietechniek waarbij bedrijven verhalen gebruiken om hun kernwaarden, visie, missie, geschiedenis en toekomst te delen. Corporate storytelling kan, indien effectief uitgevoerd, een blijvende impact hebben op de groei en het succes van een bedrijf. Corporate storytelling helpt bij het creëren van een sterker en betekenisvoller verhaal, zowel intern als extern. Of in andere woorden gezegd: het geeft organisaties en merken een menselijker gezicht.

Doelen van een sterker bedrijfsverhaal

Met boeiende en herkenbare bedrijfsverhalen kunnen diverse doelen worden bereikt:

  1. Het opbouwen van merkidentiteit: een krachtig verhaal kan helpen bij het definiëren van de identiteit van een merk en de kernwaarden van de organisatie. Corporate storytelling brengt de unique selling points en persoonlijkheid van bedrijven beter voor het voetlicht.
  2. Het creëren van betrokkenheid bij medewerkers: verhalen die de visie en missie van een organisatie op een inspirerende en persoonlijke manier belichten, versterken de betrokkenheid van medewerkers. Verhalen kunnen medewerkers aanzetten tot actie, wat kan leiden tot veranderingen binnen de organisatie of in de samenleving. De essentie is daarbij: kunnen medewerkers hun persoonlijke ‘ambities en dromen’ verbinden aan de gemeenschappelijke ambities en dromen van de organisatie?
  3. Vertrouwen en geloofwaardigheid opbouwen: persoonlijke verhalen over hart en ziel van de organisatie versterken de eerlijkheid en integriteit van een organisatie. Openheid helpt vertrouwen op te bouwen bij alle stakeholders.
  4. Het aantrekken en behouden van toptalent: het invoelbaar maken van de bedrijfscultuur, het levendig maken van carrièremogelijkheden en het vertellen van inspirerende succesverhalen door werknemers, dragen bij aan de positionering van de organisatie als een favoriete werkgever. Voor hooggekwalificeerde professionals is het belangrijk dat zij collega’s gaan ontmoeten die dezelfde waarden en aspiraties delen.
  5. Het versterken van klantentrouw: klant- en productverhalen kunnen de positionering van producten of diensten versterken. Een goed verhaal helpt bij het opbouwen van beleving, vertrouwen en geloofwaardigheid. Door klanten te betrekken bij het verhaal van het bedrijf kunnen deze zelfs ambassadeurs van het merk worden.

Ja, ik ben geïnteresseerd in corporate storytelling!

Over Storytelling People

Storytelling People legt al meer dan 30 jaar corporate stories vast en brengt die tot leven met storytelling.

Onze success stories

Corporate storytelling maakt het abstracte bedrijfsverhaal toegankelijk in verhalen van mensen en voor mensen.

Heineken: de magie
Friesland Campina: gezond groot
NS: de vooruitgang
Sligro: typisch Sligro
Randstad: shaping work
Sustainability: dedication

Download OneStory® App

Download OneStory® App
Download OneStory® App

Brochures aanvragen

Corporate storytelling brochure
Corporate storytelling brochure
Corporate storytelling brochure

De gegevens zijn verzonden en zullen worden verwerkt.