Wat levert corporate storytelling op voor interne communicatie?

Anekdotisch vertellen

Corporate storytelling werkt positief bij het bevorderen van medewerkersbetrokkenheid. Het inspireert medewerkers om zich persoonlijker te verbinden met visie, missie en waarden van de organisatie. Wanneer organisaties een verhaal hebben dat impact en betekenis heeft op de samenleving, is de kans groter dat medewerkers zich betrokken voelen bij de organisatie en zich sterker identificeren met de missie en waarden. Persoonlijke verhalen van medewerkers – over hun groei, successen en trots – resoneren sterks bij hun collega’s. Het enthousiasmeren van medewerkers om hun verhalen te delen, draagt bij aan een cultuur waarin mensen zich gehoord en gewaardeerd voelen. Wanneer bedrijven hun eigen medewerkers inzetten als ambassadeur, versterkt dit de interne cultuur; medewerkers kunnen zich gemakkelijker identificeren met de organisatie en hun eigen rol daarin.

Hier zijn de belangrijkste effecten van medewerkersverhalen:

  • Betere communicatie: Het delen van verhalen kan de communicatie tussen medewerkers en management vergemakkelijken. Door verhalen te vertellen, kunnen leidinggevenden hun ideeën en visies duidelijker overbrengen, wat kan leiden tot een beter begrip voor: wie zijn we, wat bindt ons en waar gaan we naartoe?
  • Gedeelde waarden en verbondenheid: corporate storytelling creëert een gevoel van saamhorigheid en verbondenheid op de werkplek door de nadruk te leggen op gedeelde waarden en ervaringen. Verhalen kunnen de waarden en cultuur binnen een organisatie versterken en overbrengen. Als werknemers zich verbonden voelen met het verhaal van hun bedrijf, zijn ze meer betrokken bij het succes van de organisatie.
  • Teamwork en samenwerking: corporate storytelling kan de band tussen teamleden versterken en de samenwerking bevorderen. Het horen van verhalen over bedrijfsprestaties, over doorbraken of de positieve impact die de organisatie op anderen heeft, inspireert en motiveert.
  • Vertrouwen en geloofwaardigheid opbouwen: transparante communicatie en het delen van verhalen dragen bij aan het gevoel van vertrouwen binnen organisaties. Vertrouwen speelt een cruciale rol bij teamwork en bij klant- en merkloyaliteit.
  • Leren en ontwikkeling: verhalen uit het echte leven en de praktijk zorgen voor herkenbaar en concreet leermateriaal.

Welke storytelling middelen kun je inzetten?

  1. Storytelling Workshops. Het persoonlijke contact in kleinere groepen maakt workshops effectief als groepsprocessen en verhaalimpact een belangrijke rol spelen.
  2. Social media platforms: LinkedIn, Facebook, Instagram en Twitter zijn enkele van de meest gebruikte platforms om bedrijfsverhalen en updates te delen met een breder publiek.
  3. Story App of e-magazine: een eigen communicatieplatform biedt meer mogelijkheden om het bedrijfsverhaal een eigen look & feel te geven.
  4. Blogging platforms: Wordpress, Medium en Wix kunnen worden gebruikt om waardevolle content te creëren en verhalen te delen met klanten en werknemers.
  5. Interne communicatieplatforms: Tools zoals Slack, Microsoft Teams en Google Workspace kunnen worden gebruikt om interne verhalen, updates en ervaringen te delen met medewerkers.
  6. Video-hostingplatforms: YouTube en Vimeo zijn ideale platforms om video's te hosten en visuele verhalen te delen.
  7. Online presentatietools: SlideShare en Prezi zijn effectieve manieren om presentaties meer verhalend te maken.
  8. Webinars en virtuele evenementen: Platforms zoals Zoom, Webex en GoToWebinar kunnen worden ingezet om live verhalen en interactieve sessies te organiseren voor werknemers en klanten.
  9. Podcasting platforms: Anchor.fm, Podbean en Spotify voor Bedrijven bieden mogelijkheden om audioverhalen en interviews te communiceren.

Ja, ik ben geïnteresseerd corporate storytelling voor interne communicatie!

Over Storytelling People

Storytelling People legt al meer dan 30 jaar corporate stories vast en brengt die tot leven met storytelling.

Onze success stories

Corporate storytelling maakt het abstracte bedrijfsverhaal toegankelijk in verhalen van mensen en voor mensen.

Heineken: de magie
Friesland Campina: gezond groot
NS: de vooruitgang
Sligro: typisch Sligro
Randstad: shaping work
Sustainability: dedication

Download OneStory® App

Download OneStory® App
Download OneStory® App

Brochures aanvragen

Corporate storytelling brochure
Corporate storytelling brochure
Corporate storytelling brochure

De gegevens zijn verzonden en zullen worden verwerkt.