Corporate storytelling is een communicatiestrategie waarbij verhalen worden gebruikt om loyaliteit en vertrouwen op te bouwen, en waarden en cultuur over te brengen. Door middel van storytelling kunnen we onze eigen leven spiegelen aan anderen en daardoor ook onze eigen identiteit beter begrijpen.
Verhalen vertellen werkt omdat het context, betekenis en emotie geeft aan een boodschap of idee. De mens is ingesteld op verhalen; sinds het ontstaan van homo sapiens is het vertellen van verhalen de voornaamste manier waarop wij onze kennis hebben gedeeld. En onze cultuur en geschiedenis hebben doorgegeven en blijvende herinneringen hebben gecreëerd. Storytelling helpt om ons tot elkaar te verhouden – elkaars perspectieven te begrijpen. Ten slotte kan storytelling ons inspireren en uitdagen om positieve veranderingen aan te gaan. De kracht van storytelling zit in de verbinding met menselijke psychologie, biologie en sociologie. De werking zit op verschillende niveaus:
Storytelling is ook belangrijk in het bedrijfsleven omdat het medewerkers en klanten betrekt zich op een ander niveau met een merk te verbinden. Verhalen kunnen een emotionele band en memorabele boodschap creëren. Die blijft hangen, waardoor klanten sneller voor een product, dienst of merk zullen kiezen. Storytelling kan een merk menselijker maken, vertrouwen en geloofwaardigheid opbouwen, en daardoor een bedrijf onderscheiden van zijn concurrenten. Bedrijven kunnen storytelling gebruiken op alle gebieden van hun activiteiten, waaronder marketing, sales, communicatie en HR.
Corporate storytelling is een effectieve strategie om de betrokkenheid van werknemers te versterken en een emotionele band met het bedrijf te creëren. Een bedrijfsverhaal is een verhaal van vele verhalen. Een corporate story wordt succesvol als uw medewerkers en klanten als het ware ambassadeurs van het verhaal worden. Voorwaarde is dan wel dat iedereen weet waar hun bedrijf voor staat, wat de toekomst brengt en hoe het daar naartoe wil. Je moet het kunnen meebeleven om het te kunnen doorvertellen. De effectiviteit van storytelling is hoog, juist in deze tijd waarin mensen meer verbinding en betekenis zoeken. Als communicatie-instrument is het enorm flexibel en daardoor altijd toepasbaar voor elke organisatie en voor welke doelstelling ook:
1. Persoonlijke groei van talent binnen de organisatie.
2. Meer loyaliteit van medewerkers, maar ook van klanten.
3. Een netwerk van verhaal-ambassadeurs.
4. Reputatieversterking met positief effect op de arbeidsmarkt en toptalent.
5. Gestage opbouw van actieve volgers op social media platforms.
6. Toename van online conversie naar door verdieping van de klantreis.
7. Interactieve en persoonlijke sales-benaderingen.
Storytelling People legt al meer dan 30 jaar corporate stories vast en brengt die tot leven met storytelling.
Corporate storytelling maakt het abstracte bedrijfsverhaal toegankelijk in verhalen van mensen en voor mensen.