Home
Wat is storytelling?
Waarom storytelling?
Storytelling scan
Storytelling tips
Toolkit
Corporate Story
Storytelling Workshops
OneStory® App
Voorbeelden
Heineken: de magie
NS: de vooruitgang
Randstad: shaping work
Friesland Campina: gezond groot
Sligro: Typisch Sligro
Sustainability: Dedication
Ons verhaal
Onze klanten
StoryTelling Community
Contact
Grote leiders zijn vaak rasvertellers. Ze weten hun boodschap verhalend te verpakken en krijgen daarmee grote groepen mensen in beweging. En het mooiste: iedereen kan dit leren!
Iedereen kan leren vertellen als een natuurtalent, door de volgende 3 stappen aan te houden:
Sommige mensen lijken de kunst van het vertellen van nature te beheersen; de rasvertellers. Bij iedere gelegenheid hebben ze wel een mooi, inspirerend of grappig verhaal te vertellen. Hoe zij dit doen? Schrijver Mark Twain heeft het ooit heel treffend omschreven: “Een goede geïmproviseerde speech kost me ongeveer drie weken voorbereiding.”
Rasvertellers hebben veel tijd gestoken in het opbouwen van een ‘database’ van inspirerende verhalen. Succesverhalen, mislukkingen, uitdagingen, teambuilding-verhalen, tegenslagen die overwonnen zijn, verhalen over liefde, vriendschap, verdriet en troost… Het heeft tijd gekost om deze verhalen voor te bereiden, maar de beloning is inspirerend leiderschap.
De basis van een goed verhaal is authenticiteit. Een verhaal hoeft niet perfect verteld te worden, als het maar eigen is. Ingestudeerde teksten komen gekunsteld over: de verteller neemt zijn publiek niet mee in het verhaal, maar is bezig met het herinneren van zijn tekst en de juiste uitspraak. Als de verteller het verhaal niet zelf beleefd, hoe kan hij dan ooit verwachten dat zijn publiek met hem meegaat.
Vertel vanuit jezelf met enthousiasme, speel in op de aandacht van het publiek en laat het verhaal het zware werk doen. Als het hart verbonden is, wordt de vorm ondergeschikt. Vertrouw op de kracht van je eigen verhaal en gun je publiek de kans het verhaal te verinnerlijken en te begrijpen.
Storytelling is te leren door te leven. De manager die met storytelling aan de gang wil moet verbinding vinden met zijn eigen verhaal: de zaken uit zijn werk en zijn leven. Door te vertellen over de emoties van eigen ervaringen kun je mensen inspireren, overtuigen, troosten of geruststellen. Persoonlijke ervaringen worden zo verbonden met relevante thema’s binnen de organisatie.
In het leerproces van storytelling doorloopt de verteller de cyclus van bewust onbekwaam tot onbewust bekwaam. Door oefening wordt vertellen een tweede natuur. Zelf heb je niet meer in de gaten dat je een verhaal aan het vertellen bent. En de toehoorders al helemaal niet.
Wij enthousiasmeren organisaties met eendaagse en meerdaagse storytelling workshops, storytelling trainingen en storytelling keynote presentaties. Onze trainers en sprekers weten deelnemers te bezielen door inhoud én beleving.
Onze trainingen en workshops storytelling zijn de perfecte opstap om met storytelling competenties te versterken. Het sterk interactieve karakter betrekt mensen bij de inhoud en het stelt hen in staat een actieve rol te spelen in het verhaal van uw organisatie. De storytelling keynotes zijn een inspirerende invulling voor uw event of bedrijfsdag.
Haal het maximale uit uzelf, organisatie en mensen. Kijk voor een groot aanbod van storytelling workshops op: www.storytellingworkshop.nl.
Storytelling People legt al meer dan 30 jaar corporate stories vast en brengt die tot leven met storytelling en community building.
Corporate storytelling maakt het abstracte bedrijfsverhaal toegankelijk in verhalen van mensen en voor mensen.
Onze Storytelling Scans Implementatie, Verhaal of Cultuur brengen snel en accuraat het potentieel van úw verhaal in kaart. Daarna weet u hoe u storytelling het beste toepast.
* = s.v.p. invullen
next post