Organisatieverhalen

team betrokken storytelling story organisatie

Het is het middel om snel tot de kern van de cultuur binnen organisaties te komen: welke verhalen doen de ronde?

Het belang van organisatieverhalen

Iedere onderneming heeft een eigen cultuur. Cultuur is soms moeilijk concreet te maken. Kernwaarden zeggen wel wat, maar niet alles. Er is echter een prachtig middel om snel tot de kern van de cultuur te komen: welke verhalen doen de ronde?

Drie voorbeelden:

  1. Binnen Randstad weet bijna iedereen waarom de vensterbanken op het hoofdkantoor schuin afgevlakt zijn. Omdat oprichter Frits Goldschmeding smetteloze kantoren wilde en geen individuele rommeltjes met privéfoto’s en dergelijke.
  2. Ook interessant is dat de liftmotoren extra vermogen hebben; dat is duur, maar uit berekeningen blijkt dat de extra kosten meer dan worden goedgemaakt doordat medewerkers sneller aan het werk kunnen. Zakelijk, efficiënt en doordacht, het zegt veel over Randstad.
  3. Binnen Oracle Nederland zijn er veel verhalen over CEO Larry Ellison. Voorafgaand aan de budgetbespreking over deelname aan de America’s Cup overlegde het team over het bedrag dat zij zouden vragen aan Ellison. Men besloot heel brutaal 20 miljoen dollar te vragen. Ellison antwoordde: maak er maar 40 miljoen dollar van, maar zorg wel dat je wint… Alles is op winnen ingesteld, het zegt veel over Oracle.
    In mijn volgende blog ga ik verder in op hoe verhaal ambassadeurs deze verhalen tot leven brengen binnen de organisatie.

Over Storytelling People

Storytelling People legt al meer dan 30 jaar corporate stories vast en brengt die tot leven met storytelling en community building.

Onze success stories

Corporate storytelling maakt het abstracte bedrijfsverhaal toegankelijk in verhalen van mensen en voor mensen.

Heineken: de magie
Friesland Campina: gezond groot
NS: de vooruitgang
Sligro: typisch Sligro
Randstad: shaping work
Sustainability: dedication

Storytelling scan aanvragen

Onze Storytelling Scans Implementatie, Verhaal of Cultuur brengen snel en accuraat het potentieel van úw verhaal in kaart. Daarna weet u hoe u storytelling het beste toepast.

* = s.v.p. invullen

Download OneStory® App

Download OneStory® App
Download OneStory® App

Brochure aanvragen

Corporate storytelling brochure

De gegevens zijn verzonden en zullen worden verwerkt.