Maak gebruik van een effectief storytelling programma?

Anekdotisch vertellen

Een storytelling programma maakt gebruik van een gestructureerde aanpak om de kracht van ‘verhalen vertellen’ te implementeren binnen organisaties. Het kan worden gebruikt om de identiteit van een merk te versterken, om medewerkers te betrekken bij de missie van de organisatie, of om belangrijke informatie te communiceren aan stakeholders.

Een effectief storytelling programma bevat deze stappen:

  1. Doelgerichtheid: Een goed storytelling programma start met het bepalen van doelen en doelgroepen. Het programma moet duidelijke doelstellingen hebben en afgestemd zijn op de behoeften van de organisatie. Wil je betrokkenheid bij medewerkers vergroten, de merkidentiteit opbouwen of relaties opbouwen met klanten, etc.? Bepaal welke verhalen het beste passen bij het doel van het programma. Dit kunnen verhalen zijn over de geschiedenis van de organisatie, succesverhalen van medewerkers, verhalen over de impact van de organisatie op de samenleving, leiderschapsverhalen, klantverhalen…
  2. Authenticiteit: De verhalen moeten geloofwaardig zijn en verbinding maken met de identiteit en het grotere verhaal van de organisatie. Het publiek moet het gevoel hebben dat zij het zich kan verbinden met de verhalen; dat men een uniek inzicht krijgt in de organisatie en dat het verhaal past bij het imago van het merk.
  3. Emotionele impact: Verhalen moeten emoties oproepen en mensen raken om een blijvende indruk achter te laten. Hierdoor blijft de boodschap beter hangen.
  4. Delen en evalueren: Bepaal hoe de verhalen worden verteld en wie ze zal vertellen, en stel een tijdschema op voor de verspreiding ervan. Verhalen en boodschappen moeten op basis van een contentstrategie consistent worden gedeeld over verschillende kanalen en door verschillende personen. Meet de resultaten en voer eventueel aanpassingen en verbeteringen door.

Denk bij het ontwikkelen van verhalen aan:

  • Ontwikkel aansprekende bedrijfsverhalen die mensen raken, verbinden en bewegen.
  • Ontwikkel relevante klantverhalen op een verhalenplatform. Dat kan zijn voor marketing, maar ook om de interne trots op het bedrijf te vergroten.
  • Ontwikkel een cultuur waarin persoonlijke medewerkersverhalen worden verteld en gedeeld. Verhalen van collega’s zijn het krachtigste middel voor het aanwakkeren van werknemersbetrokkenheid.
  • Ontwikkel specifieke leiderschapsverhalen. Uiteindelijk draait leiderschap om: gelooft de leider zelf in zijn verhaal?
  • Ontwikkel storytelling tools in om het delen van verhalen mogelijk te maken. Dat kunnen workshops zijn, een storytelling manual, een e-magzine dan wel een speciale One Story App in combinatie met social media kanalen. Het moet eenvoudig zijn om afbeeldingen, video's en audio in de verhalen te communiceren. Intuïtieve en eenvoudig te navigeren gebruikersinterfaces maken het voor gebruikers gemakkelijker om verhalen te creëren en te bewerken.

Enkele populaire storytelling programma's zijn:

  • Scrivener: Een krachtig en flexibel schrijfprogramma specifiek ontworpen voor auteurs en scenarioschrijvers.
  • Twine: Een open-source tool voor het maken van interactieve, niet-lineaire verhalen.
  • Final Draft: Een geavanceerde tekstverwerker voor scenarioschrijvers en toneelschrijvers.
  • Adobe Story: Een geïntegreerde toolset voor het schrijven en plannen van scripts met realtime samenwerking.

Ja, ik ben geïnteresseerd in de ontwikkeling van een storytelling programma!

Over Storytelling People

Storytelling People legt al meer dan 30 jaar corporate stories vast en brengt die tot leven met storytelling.

Onze success stories

Corporate storytelling maakt het abstracte bedrijfsverhaal toegankelijk in verhalen van mensen en voor mensen.

Heineken: de magie
Friesland Campina: gezond groot
NS: de vooruitgang
Sligro: typisch Sligro
Randstad: shaping work
Sustainability: dedication

Download OneStory® App

Download OneStory® App
Download OneStory® App

Brochures aanvragen

Corporate storytelling brochure
Corporate storytelling brochure
Corporate storytelling brochure

De gegevens zijn verzonden en zullen worden verwerkt.