Storytelling speelt een cruciale rol bij het opbouwen van sterke, betekenisvolle relaties op basis van authenticiteit, transparantie, empathie en gedeelde waarden. Door verbinding te maken op een dieper menselijk niveau, schept storytelling vertrouwen, wat cruciaal is voor succesvolle samenwerkingen en relaties.
Storytelling versterkt vertrouwen en verbinding doordat het mensen op een emotioneel niveau verbinding laat maken. Menselijke hersenen zijn erop ingesteld informatie te verwerken via verhalen. We zoeken instinctief naar patronen en narratieve structuren om onze ervaringen te begrijpen, om betekenis en orde in ons leven aan te brengen. Verhalen versterken onze emotionele betrokkenheid, waardoor we ons sterker verbinden met mensen en de inhoud van verhalen. Deze emotionele betrokkenheid, cruciaal voor effectieve communicatie, kan de gedachten, gevoelens en acties van mensen beïnvloeden. Met het uitwisselen van verhalen delen mensen ervaringen, kennis en waarden. Dit draagt bij aan het versterken van culturele identiteit en sociale cohesie: het gevoel erbij te horen en met elkaar verbonden te zijn.
Wanneer iemand op persoonlijk vlak een verhaal vertelt dat ons raakt, voelen we ons begrepen en geaccepteerd. Dit versterkt het gevoel van vertrouwen en verbinding. Door persoonlijke verhalen te delen kunnen we ook onze eigen kwetsbaarheid tonen. Dit helpt ‘de ander’ om zich eveneens kwetsbaar op te stellen en zichzelf meer te laten zien. In een zakelijke context kan storytelling helpen om medewerkers en klanten zich te laten identificeren met merken en bedrijfswaarden. De droom van elk merk is: een sterke reputatie, grote merkloyaliteit en vertrouwen in de organisatie. Door corporate stories te delen over het verhaal van het merk, kan het een sterke relatie opbouwen met de verschillende stakeholders. Storytelling versterkt op verschillende manieren vertrouwen en verbinding:
Storytelling People legt al meer dan 30 jaar corporate stories vast en brengt die tot leven met storytelling.
Corporate storytelling maakt het abstracte bedrijfsverhaal toegankelijk in verhalen van mensen en voor mensen.