Leiders zijn rolmodellen. Werknemersbetrokkenheid zie je terug in leiders die gerespecteerd worden door hun medewerkers. Dat vraagt om gericht bouwen aan leiderschapscompetenties: rustig en bekwaam omgaan met moeilijke of ingewikkelde zaken, eerlijk zijn over je eigen sterke en zwakke punten, integriteit en vertrouwen uitstralen, onaangename beslissingen met de juiste redenen communiceren, de balans vinden tussen respect afdwingen en dienstbaarheid.
Storytelling kan leiders helpen om effectiever mensen te verbinden. Door persoonlijke leiderschapsverhalen te vertellen, kunnen leiders zichzelf ‘vermenselijken’ en vertrouwen en geloofwaardigheid creëren. Dat kan ertoe bijdragen dat zij op een dieper niveau contact maken met anderen. Corporate storytelling versterkt de betrokkenheid en motivatie. Door leiderschapsverhalen te delen die aansluiten bij de waarden en ervaringen van hun team, zorgt de interactie ervoor dat leiders ook een beter beeld krijgen van hun teamleden. Storytelling leiderschap zorgt er bovenal voor dat er een gemeenschappelijk verhaal ontstaat. Een verhaal dat mobiliseert om gezamenlijke doelen te bereiken. Door verhalen te delen over de bedrijfscultuur en de mensen die er werken, kunnen leiders ook het vertrouwen vergroten bij hun klanten. Het opbouwen van een positief beeld van de organisatie – reputatie! – is bij uitstek een verantwoordelijkheid van leiders. Kortom, storytelling is een cruciale vaardigheid voor elke leider om te beheersen.
Volg deze 6 stappen om een boeiend leiderschapsverhaal te schrijven:
Storytelling People legt al meer dan 30 jaar corporate stories vast en brengt die tot leven met storytelling.
Corporate storytelling maakt het abstracte bedrijfsverhaal toegankelijk in verhalen van mensen en voor mensen.