Hoe schrijf je een goed leiderschapsverhaal?

Anekdotisch vertellen

Leiders zijn rolmodellen. Werknemersbetrokkenheid zie je terug in leiders die gerespecteerd worden door hun medewerkers. Dat vraagt om gericht bouwen aan leiderschapscompetenties: rustig en bekwaam omgaan met moeilijke of ingewikkelde zaken, eerlijk zijn over je eigen sterke en zwakke punten, integriteit en vertrouwen uitstralen, onaangename beslissingen met de juiste redenen communiceren, de balans vinden tussen respect afdwingen en dienstbaarheid.

Een gezamenlijk verhaal

Storytelling kan leiders helpen om effectiever mensen te verbinden. Door persoonlijke leiderschapsverhalen te vertellen, kunnen leiders zichzelf ‘vermenselijken’ en vertrouwen en geloofwaardigheid creëren. Dat kan ertoe bijdragen dat zij op een dieper niveau contact maken met anderen. Corporate storytelling versterkt de betrokkenheid en motivatie. Door leiderschapsverhalen te delen die aansluiten bij de waarden en ervaringen van hun team, zorgt de interactie ervoor dat leiders ook een beter beeld krijgen van hun teamleden. Storytelling leiderschap zorgt er bovenal voor dat er een gemeenschappelijk verhaal ontstaat. Een verhaal dat mobiliseert om gezamenlijke doelen te bereiken. Door verhalen te delen over de bedrijfscultuur en de mensen die er werken, kunnen leiders ook het vertrouwen vergroten bij hun klanten. Het opbouwen van een positief beeld van de organisatie – reputatie! – is bij uitstek een verantwoordelijkheid van leiders. Kortom, storytelling is een cruciale vaardigheid voor elke leider om te beheersen.

Volg deze 6 stappen om een boeiend leiderschapsverhaal te schrijven:

  1. Bepaal je kernboodschap: Bedenk welke belangrijke les of inzicht je wilt dat je publiek krijgt van je verhaal. Denk na over de kwaliteiten, uitdagingen of inzichten die je wilt benadrukken in je leiderschapsverhaal.
  2. Creëer een duidelijke structuur: Zet uw verhaal op met een boeiende inleiding die ook direct verbinding maakt met de kernboodschap. Zorg dan voor drie of vier verhaalankers die de structuur van het gehele verhaal bepalen.
    De structuur zorgt er ook voor dat het verhaal zonder lezen op papier verteld kan worden in direct oogcontact met het publiek.
  3. Gebruik beschrijvende taal: Maak levendige beschrijvingen en vermeld specifieke details die je verhaal tot leven brengen. Dit helpt je publiek de gebeurtenissen te visualiseren. Zorg ervoor dat je je verhaal op een boeiende en – op momenten – emotioneel meeslepende manier vertelt, zodat je publiek zich verbonden voelt met je ervaringen en geïnspireerd raakt door jouw unieke leiderschapservaringen.
  4. Kies een bepalende ervaring: Reflecteer op je eerdere ervaringen en selecteer een cruciaal moment of gebeurtenis in je leiderschapsreis. Jouw verhaal moet zich richten op hoe deze ervaring invloed heeft gehad op je groei en ontwikkeling als leider.
  5. Wees authentiek en kwetsbaar: Deel je uitdagingen, twijfels en momenten van kwetsbaarheid om je verhaal invoelbaar en echt te maken. Medewerkers zullen zich daardoor makkelijker met je kunnen identificeren.
  6. Beschrijf de transformatie en het leermoment: Benadruk hoe je belangrijke lessen hebt geleerd en hoe je als leider bent gegroeid en veranderd als gevolg van de uitdagingen en ervaringen die je hebt doorlopen.
  7. Inspireer tot actie: Sluit je verhaal af met een oproep tot actie of een overtuigende boodschap die anderen aanmoedigt om hun eigen leiderschapspotentieel te waarderen.

Ja, ik ben geïnteresseerd in corporate storytelling en het leiderschapsverhaal!

Over Storytelling People

Storytelling People legt al meer dan 30 jaar corporate stories vast en brengt die tot leven met storytelling.

Onze success stories

Corporate storytelling maakt het abstracte bedrijfsverhaal toegankelijk in verhalen van mensen en voor mensen.

Heineken: de magie
Friesland Campina: gezond groot
NS: de vooruitgang
Sligro: typisch Sligro
Randstad: shaping work
Sustainability: dedication

Download OneStory® App

Download OneStory® App
Download OneStory® App

Brochures aanvragen

Corporate storytelling brochure
Corporate storytelling brochure
Corporate storytelling brochure

De gegevens zijn verzonden en zullen worden verwerkt.