Ieder mens en elke organisatie heeft een identiteit. Een mens of een organisatie komt ergens vandaan en heeft een verleden, zelfs de start-up die vorige maand vorm kreeg in de hoofden van enkele enthousiaste ondernemers. Het verhaal zit verborgen in de vonk die het bedrijf deed ontbranden: het maakt deel uit van het DNA van een organisatie. Succesvolle bedrijven kennen hun identiteit door en door, en meer dan dat: ze weten die identiteit te vertalen in verhalen die ons raken. Verhalen die van alle kanten komen, zowel van medewerkers als klanten. Verhalen over hoogtepunten om te vieren en dieptepunten om van te leren. Verhalen over individuele prestaties, maar ook verhalen over de uitzonderlijke kracht van collectieve samenwerking. Storytelling maakt van abstracte zaken als missie, visie, ambitie en strategie verhalen over mensen en voor mensen. Dat is waar storytelling omdraait: betekenis creëren in de hoofden en harten van mensen.
Identiteit en leven hangen met elkaar samen en beïnvloeden elkaar op allerlei manieren. Identiteit speelt een cruciale rol in onze sociale omgevingen: het beïnvloedt de wijze waarop we met anderen omgaan en hoe we door hen worden waargenomen. Onze identiteit geeft inhoud en vorm aan relaties, groepsidentificatie en sociale betrokkenheid. Een sterk gevoel van identiteit kan iemand doel en betekenis in het leven geven. Identiteit helpt ons te begrijpen wie we zijn, waar we in geloven, en welke betekenis we willen hebben voor de wereld. Dit besef beïnvloedt onze keuzen en professionele en persoonlijke groei. Door storytelling versterken we onze identiteit en (be)leven we de wereld bewuster om ons heen. Hier volgen vijf identiteits-versterkende storytelling verhalen:
Kortom, storytelling is een cruciaal medium voor het ontdekken, ontwikkelen en delen van onze identiteit, zowel persoonlijk als collectief. Door verhalen te vertellen en ernaar te luisteren, leren we onszelf beter kennen. Door verhalen te vertellen en ernaar te luisteren, verrijken we onze kijk op de wereld. Storytelling maakt de complexiteit van identiteit en wereld voor ons persoonlijk, tastbaar en toegankelijk. Storytelling maakt ons mens.
Storytelling People legt al meer dan 30 jaar corporate stories vast en brengt die tot leven met storytelling.
Corporate storytelling maakt het abstracte bedrijfsverhaal toegankelijk in verhalen van mensen en voor mensen.