Hoe brengt storytelling identiteit tot leven?

Anekdotisch vertellen

Ieder mens en elke organisatie heeft een identiteit. Een mens of een organisatie komt ergens vandaan en heeft een verleden, zelfs de start-up die vorige maand vorm kreeg in de hoofden van enkele enthousiaste ondernemers. Het verhaal zit verborgen in de vonk die het bedrijf deed ontbranden: het maakt deel uit van het DNA van een organisatie. Succesvolle bedrijven kennen hun identiteit door en door, en meer dan dat: ze weten die identiteit te vertalen in verhalen die ons raken. Verhalen die van alle kanten komen, zowel van medewerkers als klanten. Verhalen over hoogtepunten om te vieren en dieptepunten om van te leren. Verhalen over individuele prestaties, maar ook verhalen over de uitzonderlijke kracht van collectieve samenwerking. Storytelling maakt van abstracte zaken als missie, visie, ambitie en strategie verhalen over mensen en voor mensen. Dat is waar storytelling omdraait: betekenis creëren in de hoofden en harten van mensen.

Door storytelling identiteit versterken

Identiteit en leven hangen met elkaar samen en beïnvloeden elkaar op allerlei manieren. Identiteit speelt een cruciale rol in onze sociale omgevingen: het beïnvloedt de wijze waarop we met anderen omgaan en hoe we door hen worden waargenomen. Onze identiteit geeft inhoud en vorm aan relaties, groepsidentificatie en sociale betrokkenheid. Een sterk gevoel van identiteit kan iemand doel en betekenis in het leven geven. Identiteit helpt ons te begrijpen wie we zijn, waar we in geloven, en welke betekenis we willen hebben voor de wereld. Dit besef beïnvloedt onze keuzen en professionele en persoonlijke groei. Door storytelling versterken we onze identiteit en (be)leven we de wereld bewuster om ons heen. Hier volgen vijf identiteits-versterkende storytelling verhalen:

  1. Persoonlijke verhalen: Door eigen ervaringen, overtuigingen, waarden en emoties te delen in de vorm van verhalen, bieden we anderen een kijkje in ons innerlijke leven en onze persoonlijke identiteit. Deze verhalen, autobiografisch of fictief, bieden inzicht in hoe we onszelf (laten) zien – in onze worstelingen, kwaliteiten, liefdes en de lessen in het leven. Verhalen vertellen helpt ons onszelf beter te begrijpen, terwijl anderen zich in ons kunnen inleven en onze unieke identiteit kunnen zien.
  2. Culturele identiteit: Elke cultuur gebruikt zijn eigen verhalen, folklore en mythen om de collectieve identiteit te definiëren. Deze verhalen brengen de waarden, overtuigingen, gewoonten en geschiedenis van gemeenschappen tot leven. Ze bieden een fundamenteel verhaalkader voor het duiden van het individu, de gemeenschap en de wereld. Door deze verhalen van de ene op de andere generatie door te geven, wordt de culturele identiteit bewaard, verrijkt en verder tot leven gebracht.
  3. Merkidentiteit: In het bedrijfsleven en de marketing is het vertellen van verhalen een essentieel instrument om de identiteit van een merk te definiëren en te communiceren. Organisaties gebruiken storytelling voor het leggen van een emotionele band met klanten en consumenten. Een overtuigend verhaal geeft kleur aan missie, waarden en merkpersoonlijkheid. Het zorgt ervoor dat consumenten zich eerder verbonden voelen met het merk en zijn betekenis, wat lan leiden tot vertrouwen, loyaliteit en een gevoel van gedeelde identiteit.
  4. Sociale identiteit: Ons begrip van sociale rollen, relaties en structuren wordt vaak gevormd door de verhalen die we consumeren. Door ons bezig te houden met verhalen over thema's als geslacht, ras, klasse en andere aspecten van sociale identiteit, kunnen we een begrip ontwikkelen van de wereld om ons heen en de rol die we daarin zelf (willen) spelen. Vandaag de dag spelen verhalen rond identiteit – woke – een belangrijke rol. De juiste verhalen kunnen positieve sociale effecten hebben, waaronder het tegengaan van stereotype en verouderde verhalen.
  5. Groepsidentiteit: In gemeenschappen, organisaties of teams helpen verhalen de groepsidentiteit te versterken door gedeelde ervaringen, doelen en prestaties te benadrukken. Of het nu gaat om een sportteam dat overwinningen viert, een activistische groep die ervaringen deelt, of een bedrijf dat zijn mijlpalen communiceert, storytelling zorgt voor verhalen die bijblijven.

Kortom, storytelling is een cruciaal medium voor het ontdekken, ontwikkelen en delen van onze identiteit, zowel persoonlijk als collectief. Door verhalen te vertellen en ernaar te luisteren, leren we onszelf beter kennen. Door verhalen te vertellen en ernaar te luisteren, verrijken we onze kijk op de wereld. Storytelling maakt de complexiteit van identiteit en wereld voor ons persoonlijk, tastbaar en toegankelijk. Storytelling maakt ons mens.

Ja, ik ben geïnteresseerd in storytelling!

Over Storytelling People

Storytelling People legt al meer dan 30 jaar corporate stories vast en brengt die tot leven met storytelling.

Onze success stories

Corporate storytelling maakt het abstracte bedrijfsverhaal toegankelijk in verhalen van mensen en voor mensen.

Heineken: de magie
Friesland Campina: gezond groot
NS: de vooruitgang
Sligro: typisch Sligro
Randstad: shaping work
Sustainability: dedication

Download OneStory® App

Download OneStory® App
Download OneStory® App

Brochures aanvragen

Corporate storytelling brochure
Corporate storytelling brochure
Corporate storytelling brochure

De gegevens zijn verzonden en zullen worden verwerkt.