De drie essentiële stappen voor de Why

ontdekken visie storytelling story

De why, mission statement, missie, visie, kernwaarden, de droom van de onderneming… De kern is in alle gevallen: hoe krijg je de essentie van een onderneming in één verhaal?

Voorlopen is vooruitzien

What’s in a name? Met de naam Storytelling People zijn we verplicht om voorop te lopen in de markt. Dat doen we dan ook. We zijn de enige onderneming in Nederland die exclusief heeft gekozen voor storytelling en de corporate story. We investeren meer dan wie dan ook in drie kernzaken: professionals, productontwikkeling en processen. Waarom we dat doen? Storytelling is een pioniersmarkt – als voorloper moet je je eigen markt ontwikkelen. En zoeken naar klanten die juist voorop willen lopen met hun verhaal. Die de gebaande paden moe zijn en geloven in de inspirerende kracht van de Why. Waarom zijn we op aarde en wat bindt ons? Ook innoverende klanten vragen natuurlijk naar zekerheden. Hun kernvraag: welke procestappen zijn er nodig om te komen tot een verbindend en authentiek verhaal?

Wij werken volgens onze zelfontwikkelde en geregistreerde One Story-systematiek.

1. Het kernconcept van de Why

Simon Sinek heeft er een heel boek over geschreven en beschikt over een veelbezocht filmpje op Youtube. De kracht van zijn verhaal: de eenvoud. Succesvolle organisaties focussen op de WHY en communiceren helder (WHY – HOW – WHAT). De eerste stap is dus het vastleggen van de WHY. Dat lijkt eenvoudiger dan het is, maar veel organisaties hebben moeite om hun bestaande werkelijkheid te overstijgen. Een ezelsbruggetje kan helpen. De Why geeft antwoord op de zin: ‘Door mensen met elkaar te verbinden ontstaat er…’ Wij geloven sterk in de filosofie dat de Why ook terug te brengen is tot één woord. Kort en krachtig. Helder. Inspirerend. Verbindend.

2. Het kernverhaal

Ligt de Why vast, dan wordt het zaak deze te vertalen in een kernverhaal. De Why an sich is voor veel mensen nog te abstract. Er is een verhaal nodig om de Why tot leven te brengen. Wij noemen dit een kernverhaal. In dit kernverhaal leg je de communicatiestructuur van de Why vast. Wat betekent de Why onder andere voor de persoonlijkheid, positionering en perspectief van de onderneming? We beschijven ook de uitdaging van de Why. De Why heeft namelijk een interessante dualiteit in zich: kracht én opgave. De kracht is zo verkocht aan de klant, maar de opgave van het verhaal is de echte meerwaarde. De klant krijgt reflecties op zijn huidige ‘zijn’ en de veranderstappen die nodig zijn om de Why en het kernverhaal tot leven te brengen.

3. De corporate story

Voor ons is het kernverhaal een blauwdruk van de corporate story – niet meer en niet minder. Het kernverhaal is een noodzakelijk inspiratiebron en sturingsmechanisme voor het verdere proces. Het verhaal staat op papier – maar een corporate story is iets anders. In onze filosofie betekent dat: je moet geen corporate story hebben (dat is het kernverhaal) maar een corporate story zijn. Met storytelling moet je het verhaal op een organische wijze op gang brengen. Daar wordt het voor veel ondernemingen uitdagend: laat de controle los, focus niet op het eindresultaat, maar vertrouw op de kracht van je verhaal en het proces. Deze wijze van verhaalbouwen sluit perfect aan bij alle trends in de wereld: van social media tot zelfsturende organisaties. Storytelling, authenticiteit en verbinding, dat zijn de kernwoorden binnen het corporate story proces. Storytelling brengt de echte verhalen van medewerkers en klanten naar boven. De wereld van de toekomst draait om levende communicaties waar je vertrouwen in hebt. Doordat je ‘voelt’ dat de Why van de onderneming klopt.

Over Storytelling People

Storytelling People legt al meer dan 30 jaar corporate stories vast en brengt die tot leven met storytelling en community building.

Onze success stories

Corporate storytelling maakt het abstracte bedrijfsverhaal toegankelijk in verhalen van mensen en voor mensen.

Heineken: de magie
Friesland Campina: gezond groot
NS: de vooruitgang
Sligro: typisch Sligro
Randstad: shaping work
Sustainability: dedication

Storytelling scan aanvragen

Onze Storytelling Scans Implementatie, Verhaal of Cultuur brengen snel en accuraat het potentieel van úw verhaal in kaart. Daarna weet u hoe u storytelling het beste toepast.

* = s.v.p. invullen

Download OneStory® App

Download OneStory® App
Download OneStory® App

Brochure aanvragen

Corporate storytelling brochure

De gegevens zijn verzonden en zullen worden verwerkt.