Storytelling verlevendigt missie en visie

635 06191684b

Het schrijven van een missie en visie is een ding. Het concreet maken van een missie in gedrag en houding is een geheel ander verhaal. Welke rol speelt corporate storytelling daarin?

Suikerwater of de wereld veranderen

‘Wat wil je de rest van je leven doen, suikerwater verkopen of de wereld veranderen…’ dat was de kernvraag van Steve Jobs die Johan Sculley deed besluiten bij Apple aan de slag te gaan. Corporate storytelling zorgt er in de praktijk voor dat abstracte missies verbonden worden met verhalen waarin menselijke ervaringen, indrukken en gevoelens centraal staan. Op die manier wordt elk bedrijfsverhaal een missieverhaal met betekenis en een doel.

De uitdaging van waarden en woorden

Medewerkers hebben behoefte aan een verhaal. Wie zijn we? Wat onderscheidt ons? Waar gaan we naartoe? De juiste stip aan de horizon kan iedereen inspireren. Daar begint direct de uitdaging. Binnen organisaties wemelt het van doelstellingen en waarden. Nieuwe werken, klantgerichtheid, duurzaamheid, openheid, innovatief… iedereen kent dergelijke algemene begrippen. Maar wat is de betekenis van dergelijke begrippen? Neem de proef op de som: loop een bedrijf binnen dat zegt: wij zijn innovatief. Vraag aan een aantal medewerkers om concrete voorbeelden te geven van innovatie in product, proces of strategie, en het verhaal gaat alle kanten op. Vaak zijn dergelijke innovatieverhalen niet ingevuld – laat staan met elkaar gedeeld. Het blijven lege begrippen zonder werkelijke betekenis; laat staan dat die automatisch worden omgezet in concreet gedrag en houding.

Succesverhalen en waardenverhalen

‘Veel organisaties hebben missies, visies en gedragscodes die volstaan met mooie woorden. Maar het is een illusie om te denken dat werknemers zich spontaan conform die mooie woorden zullen gedragen. Ons handelen wordt bepaald door ervaringen, door indrukken, door gevoelens, door beelden die we hebben. De onderstroom moet je in gesprekken zien te verbinden met de abstracte begrippen uit de missies en visies’. Deze woorden van filosoof-schrijver Jos Kessels slaan de spijker op de kop. Er is meer dan de werkelijkheid op papier. Voor corporate storytelling is het vooraleerst van belang dat medewerkers zich veilig voelen om hun verhaal te doen. Als het verder om organisatiedoelen gaat, is het slim om te focussen op: waarom zouden we dat doel willen bereiken en wat zijn daarbij onze uitdagingen en onzekerheden? Binnen het missieverhaal is het zinvol om betekenisvolle succes- en waardenverhalen vast te leggen waaraan de organisatie zich kan spiegelen. Een succesverhaal is nooit louter een verzameling van successen. Soms geven juist mislukkingen een veel beter perspectief op succes. De kern van succes is: krijg ik als medewerker binnen een organisatie een verhaal dat geloofwaardig is en dat mij inspireert en trots maakt. Het is opvallend dat er binnen organisaties zo weinig wordt gewerkt met echte uit de organisatie voortkomende succesverhalen of waardenverhalen. Hier ontbreekt het aan verbeeldings- en vertelkracht. En het allerbelangrijkste wat ontbreekt, is het besef: Het handelen van mensen wordt bepaald door ervaringen, door indrukken, door gevoelens, door beelden die we hebben. Die ‘taal’ moet je vangen, verwoorden, vertellen, verbeelden en verbinden…

Aan de slag

Wilt u nu gelijk aan de slag met storytelling? U kunt beginnen met eens een kijkje te nemen op onze websites storytellingpeople.nl, corporatestory.nl, storytellingworkshop.nl en voor employee engagement zie storytellingpeople.com. Daar vindt u al heel veel bruikbare informatie. Of kiest u er liever voor meteen de diepte in te gaan? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Download de Storytelling People App!

Alles weten over corporate story en corporate storytelling? Download de Storytelling People App in de App Store of bij Google Play.

Over Storytelling People

Storytelling People legt al meer dan 30 jaar corporate stories vast en brengt die tot leven met storytelling en community building.

Onze success stories

Corporate storytelling maakt het abstracte bedrijfsverhaal toegankelijk in verhalen van mensen en voor mensen.

Heineken: de magie
Friesland Campina: gezond groot
NS: de vooruitgang
Sligro: typisch Sligro
Randstad: shaping work
Sustainability: dedication

Storytelling scan aanvragen

Onze Storytelling Scans Implementatie, Verhaal of Cultuur brengen snel en accuraat het potentieel van úw verhaal in kaart. Daarna weet u hoe u storytelling het beste toepast.

* = s.v.p. invullen

Download OneStory® App

Download OneStory® App
Download OneStory® App

Brochure aanvragen

Corporate storytelling brochure

De gegevens zijn verzonden en zullen worden verwerkt.