Wat is storytelling?
Waarom storytelling?
Storytelling implementatie
Storytelling tips
Toolkit
Corporate Story
Storytelling Workshops
Storytelling tools
Voorbeelden
Corporate story Heineken
Corporate story NS
Corporate story Randstad
Corporate story FrieslandCampina
Corporate story Sligro
Corporate story Ausnutria
Corporate story T-Mobile
Corporate story NNZ
Corporate story HH Delfland
Ons verhaal
Onze klanten
StoryTelling Community
Contact
Het schrijven van een missie en visie is een ding. Het concreet maken van een missie in gedrag en houding is een geheel ander verhaal. Welke rol speelt corporate storytelling daarin?
‘Wat wil je de rest van je leven doen, suikerwater verkopen of de wereld veranderen…’ dat was de kernvraag van Steve Jobs die Johan Sculley deed besluiten bij Apple aan de slag te gaan. Corporate storytelling zorgt er in de praktijk voor dat abstracte missies verbonden worden met verhalen waarin menselijke ervaringen, indrukken en gevoelens centraal staan. Op die manier wordt elk bedrijfsverhaal een missieverhaal met betekenis en een doel.
Medewerkers hebben behoefte aan een verhaal. Wie zijn we? Wat onderscheidt ons? Waar gaan we naartoe? De juiste stip aan de horizon kan iedereen inspireren. Daar begint direct de uitdaging. Binnen organisaties wemelt het van doelstellingen en waarden. Nieuwe werken, klantgerichtheid, duurzaamheid, openheid, innovatief… iedereen kent dergelijke algemene begrippen. Maar wat is de betekenis van dergelijke begrippen? Neem de proef op de som: loop een bedrijf binnen dat zegt: wij zijn innovatief. Vraag aan een aantal medewerkers om concrete voorbeelden te geven van innovatie in product, proces of strategie, en het verhaal gaat alle kanten op. Vaak zijn dergelijke innovatieverhalen niet ingevuld – laat staan met elkaar gedeeld. Het blijven lege begrippen zonder werkelijke betekenis; laat staan dat die automatisch worden omgezet in concreet gedrag en houding.
‘Veel organisaties hebben missies, visies en gedragscodes die volstaan met mooie woorden. Maar het is een illusie om te denken dat werknemers zich spontaan conform die mooie woorden zullen gedragen. Ons handelen wordt bepaald door ervaringen, door indrukken, door gevoelens, door beelden die we hebben. De onderstroom moet je in gesprekken zien te verbinden met de abstracte begrippen uit de missies en visies’. Deze woorden van filosoof-schrijver Jos Kessels slaan de spijker op de kop. Er is meer dan de werkelijkheid op papier. Voor corporate storytelling is het vooraleerst van belang dat medewerkers zich veilig voelen om hun verhaal te doen. Als het verder om organisatiedoelen gaat, is het slim om te focussen op: waarom zouden we dat doel willen bereiken en wat zijn daarbij onze uitdagingen en onzekerheden? Binnen het missieverhaal is het zinvol om betekenisvolle succes- en waardenverhalen vast te leggen waaraan de organisatie zich kan spiegelen. Een succesverhaal is nooit louter een verzameling van successen. Soms geven juist mislukkingen een veel beter perspectief op succes. De kern van succes is: krijg ik als medewerker binnen een organisatie een verhaal dat geloofwaardig is en dat mij inspireert en trots maakt. Het is opvallend dat er binnen organisaties zo weinig wordt gewerkt met echte uit de organisatie voortkomende succesverhalen of waardenverhalen. Hier ontbreekt het aan verbeeldings- en vertelkracht. En het allerbelangrijkste wat ontbreekt, is het besef: Het handelen van mensen wordt bepaald door ervaringen, door indrukken, door gevoelens, door beelden die we hebben. Die ‘taal’ moet je vangen, verwoorden, vertellen, verbeelden en verbinden…
Wilt u nu gelijk aan de slag met storytelling? U kunt beginnen met eens een kijkje te nemen op onze websites storytellingpeople.nl, corporatestory.nl, storytellingworkshop.nl en voor employee engagement zie storytellingpeople.com. Daar vindt u al heel veel bruikbare informatie. Of kiest u er liever voor meteen de diepte in te gaan? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.
Alles weten over corporate story en corporate storytelling? Download de Storytelling People App in de App Store of bij Google Play.
Storytelling People legt al meer dan 30 jaar corporate stories vast en brengt die tot leven met storytelling en community building.
Corporate storytelling maakt het abstracte bedrijfsverhaal toegankelijk in verhalen van mensen en voor mensen.
Onze Storytelling Scans Implementatie, Verhaal of Cultuur brengen snel en accuraat het potentieel van úw verhaal in kaart. Daarna weet u hoe u storytelling het beste toepast.
* = s.v.p. invullen
next post