Wat is storytelling?
Waarom storytelling?
Storytelling implementatie
Storytelling tips
Toolkit
Corporate Story
Storytelling Workshops
Storytelling tools
Voorbeelden
Corporate story Heineken
Corporate story NS
Corporate story Randstad
Corporate story FrieslandCampina
Corporate story Sligro
Corporate story Ausnutria
Corporate story T-Mobile
Corporate story NNZ
Corporate story HH Delfland
Ons verhaal
Onze klanten
StoryTelling Community
Contact
Hoe kan een organisatie zijn communicatiebeleid vormgeven en afstemmen, zodat er een eenduidig beeld ontstaat dat recht doet aan de kernidentiteit?
Hoogleraar corporate communication Cees van Riel introduceerde in 2001 al de Sustainable Corporate Story als inhoudelijk stuurmechanisme voor alle communicatie.
Kernwaarden en mission statements vaak te algemeen van aard en daarom makkelijk te kopiëren. Volgens Van Riel is communicatie in een Sustainable Corporate Story veel effectiever. Zo’n kernverhaal is opgesteld > om de identificatie van de eigen medewerkers met de organisatie te vergroten > om de onderneming succesvol te positioneren ten opzichte van de concurrenten.
Het succes van een corporate story wordt volgens Van Riel bepaald door de mate waarin en de manier waarop het verhaal verteld wordt door verschillende personen binnen en buiten de organisatie. Om duidelijk te maken hoe het verhaal moet worden ingezet gebruikt Van Riel de Jazz-metafoor. In tegenstelling tot klassieke musici hoeven jazzmuzikanten zich niet strak aan de partituur van het stuk te houden, maar maken zij een eigen interpretatie van de hoofdtonen. Het verhaal moet medewerkers dus een primaire bron van inspiratie bieden, die ze de ruimte geeft er zelf invulling aan te geven.
Van Riel noemt vier inhoudelijke eisen waaraan een corporate story moet voldoen. Ten eerste moet het verhaal in de ogen van alle stakeholders relevant zijn. Ten tweede moet het in de ogen van alle stakeholders ook een realistische weergave zijn van de kernpunten van de onderneming. Ten derde moet het verhaal worden opgesteld in open dialoog met alle relevante stakeholders. Op die manier is het verhaal responsive. Tot slot moet het verhaal sustainable zijn: het is duurzaam als er rekening wordt gehouden met de soms tegengestelde belangen van verschillende stakeholders. Deze inhoudelijke eisen maken goed duidelijk dat een corporate story die alleen de visie van het topmanagement weergeeft niet zal voldoen. Het verhaal moet écht het verhaal van de hele organisatie zijn.
Een corporate story is volgens Van Riel “geen garantie voor succes, maar een instrument om over en weer steeds meer begrip te creëren tussen de organisatie en haar stakeholders”. Daarmee is het verhaal dus geen doel, maar een middel. Een middel om de identiteit van de organisatie boven tafel te krijgen en consistent uit te dragen.
Wilt u nu gelijk aan de slag met storytelling? U kunt beginnen met eens een kijkje te nemen op onze websites storytellingpeople.nl, corporatestory.nl, storytellingworkshop.nl en voor employee engagement zie storytellingpeople.com. Daar vindt u al heel veel bruikbare informatie. Of kiest u er liever voor meteen de diepte in te gaan? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.
Alles weten over corporate story en corporate storytelling? Download de Storytelling People App in de App Store of bij Google Play.
Storytelling People legt al meer dan 30 jaar corporate stories vast en brengt die tot leven met storytelling en community building.
Corporate storytelling maakt het abstracte bedrijfsverhaal toegankelijk in verhalen van mensen en voor mensen.
Onze Storytelling Scans Implementatie, Verhaal of Cultuur brengen snel en accuraat het potentieel van úw verhaal in kaart. Daarna weet u hoe u storytelling het beste toepast.
* = s.v.p. invullen
next post